Escola Valenciana es prepara per a defensar el dret de les famílies a matricular en valencià

El 4 de maig ha començat el període de matriculació a les escoles per al curs 2010-2011, que s’allargarà fins el 14 de maig. Escola Valenciana va iniciar fa unes setmanes una campanya informativa sota el lema "Obri la porta a les llengües. Matricula en futur, matricula en valencià", amb l’objectiu d’explicar els pares i les mares que han de matricular els fills de 3 anys per al pròxim curs escolar sobre els avantatges de l’ensenyament en valencià, l’únic que garanteix el domini de les dues llengües oficials i una tercera llengua tan important com l’anglés. Aquesta campanya ha comptat amb el suport de gent de renom com el futbolista Àngel Dealbert o Ignacio Jiménez Raneda, rector de la Universitat d’Alacant.

Escola Valenciana duu a terme una campanya d’aquestes característiques des de fa uns anys, pel fet que des que Alejandro Font de Mora és Conseller d’Educació i Concha Gómez és la Secretària Autonòmica d’Educació s’ha detectat des de l’entitat la voluntat de l’Administració valenciana per a:

Ocultar informes i avaluacions dels quals no s’ha donat constància pública que demostren la major capacitació bilingüe de l’alumnat que estudia en valencià i la major facilitat per aprendre altres llengües necessàries al segle XXI com l’anglés;

Denegar les sol•licituds d’obertura de noves línies en valencià als centres, aprovades prèviament pels Consells Escolars fent tots els tràmits que pertocaven i demostrant la manca d’oferta respecte el continu augment de la demanda dels pares i mares.

Experimentar amb l’alumnat un pla abocat al fracàs com és el de l’obertura de 3 centres nous, que suposadament impartiran les classes en anglés a Catarroja, Benidorm i Castelló improvisant, sense dialogar al respecte amb experts en el tema sobre a la conveniència no, i sense garantir la competència lingüística dels xiquets i xiquetes en castellà i valencià.

Segons el president d’Escola Valenciana, "els principals responsables de la Conselleria d’Educació han demostrat durant els últims anys una falta de democràcia i atenció a la societat valenciana respecte a un dret fonamental recollit a la LUEV, que els fills dels qui ho sol•liciten tinguen dret a estudiar en valencià". A més ha afegit, "davant actuacions pròpies d’una situació pre-autonòmica, on es prohibia expressament l’ensenyament en valencià a les escoles, ens trobem ara amb una actuació semblant, ja que sistemàticament s’han anat denegant les peticions de la comunitat educativa en aquest sentit".

Les paradoxes estan servides. Fa uns mesos, la Secretària Autonòmica d’Educació va rebre en persona al pare d’una alumna d’una escola de València que es negava a què la seua filla s’examinara en l’assignatura de Coneixement del Medi en valencià, l’única àrea que s’imparteix en la nostra llengua, a part de l’assignatura de Valencià, en la majoria d’escoles, que són les que oferten el Programa d’Incorporació Progressiva (PIP), és a dir, ensenyament en castellà, o el que és el mateix, ensenyament monolingüe. "En contrapartida vora 90.000 alumnes que sol•liciten ensenyament en valencià a les escoles no poden acollir-se a aquests programes per manca d’oferta i la Secretària Autonòmica no només els denega la sol•licitud, sinó que els ninguneja i tanca la porta per silenciar la seua veu", ha explicat Diego Gómez.

Un altra paradoxa pot ser el cas del col•legi concertat Sant Cristòfol Màrtir de Picassent, que va ser un dels centres als quals se’ls ha denegat l’obertura de línia en valencià aquest curs, quan la situació de l’oferta d’ensenyament en valencià als centres provats i concertats és pràcticament inexistent. Tan sols 31 centres d’aquest tipus l’ofereixen en tota la nostra geografia. A les grans ciutats, 7 a València, 1 a Alacant i 1 a Castelló.

Àmplia atenció per part de l’Oficina de Drets Lingüístics d’Escola Valenciana
Aquesta oficina, que es va posar en funcionament quan es van acomplir els 25 anys de la Llei d’ús i Ensenyament del valencià i ofereix assessorament jurídic gratuït a totes les famílies, responsables dels centres educatius i Consells Escolars Municipals per a tramitar les diferents queixes que es poden fer a l’Administració valenciana.

Així mateix, durant aquest curs es va presentar la Guia de l’ensenyament plurilingüe d’Infantil i Primària que qualsevol persona es pot descarregar de la pàgina web d’Escola Valenciana  i que determina els diferents pasos que cal seguir per a donar llum verda a obertura de programes d’ensenyament a les escoles. Aquesta informació es va enviar a totes les escoles del País Valencià i, a part de les descàrregues directes, 43 centres de les nostres comarques van demanar assessorament directe per a fer els tràmits corresponents.

Així mateix, es pot extreure informació exhaustiva a través de l’espai web que l’entitat ha dedicat a la campanya de matriculació.

Totes les persones que vulguen posar-se en contacte amb l’Oficina de Drets Lingüístics poden telefonar al 96 347 27 83 o enviar un correu electrònic a matricula@escolavalenciana.org