372 queixes de pares i mares de Mutxamel se sumen a la campanya "A secundària, tu tens la clau"

Segons l’Informe de matriculació als instituts que va presentar el passat 1 de juny Escola Valenciana, actualment el nombre d’alumnes de la província d’Alacant que poden estudiar en valencià als instituts és del 10,6% en 74 centres públics i 1 privat.

El Cas de l’IES Mutxamel
La majoria de queixes que es presenten hui corresponen als pares i mares de l’IES Mutxamel. Fins ara hi havia tres unitats d’ensenyament a Batxillerat, dos eren línies en castellà (PIP) i una en valencià (PIL). La Conselleria d’Educació va prendre fa una setmanes la determinació de reduir la plantilla de professorat interí als instituts, entre 500 i 600, la qual cosa suposa la reducció d’unitats d’ensenyament i la saturació de les aules, però també el retall en l’ensenyament en valencià, ja que les unitats que s’estan abolint són les d’ensenyament en valencià.

La prova evident és el cas de l’IES Mutxamel. Per al curs 2010-2011 el cicle de Batxillerat passarà a tindre dues unitats, en perdrà una, i a les dues es cursarà el PIP, és a dir, ensenyament en castellà-monolingüe i tots els alumnes que han cursat els seus estudis de primària i secundària en valencià perdran automàticament el dret a fer-ho l’any que ve a batxillerat.

Segons Diego Gómez, president d’Escola Valenciana, "de nou la Conselleria d’Educació ataca l’ensenyament plurilingüe en valencià, de nou la Conselleria d’Educació vulnera el dret dels pares i mares a triar una educació plurilingüe basada en l’ensenyament en valencià per als seus fills, perquè la solució en el cas de l’IEs Mutxamel haguera sigut justa i equilibrada si en una de les dues unitats que es conserven al Batxillerat fora en valencià".

La Plataforma per l’Ensenyament Públic de Mutxamel està formada l’IES Mutxamel, IES l´Alluser, CP Arbre Blanc, CP Manuel Antón i CP el Savador. Aquesta entitat s’ha sumat a la campanya "A secundària, tu tens la clau" i la seua portanveu, Alexia Puig ha declarat: "ens adherim a la mateixa queixa i el que volem es fer constar que nosaltres, els pares i mares, no estem d´acord en que els nostres fills i filles no tinguen garantit el dret d´estudiar en la llengua que hem triat i en què ells han estudiat en infantil, primària i secundària i que eixe dret ens el lleven quan arriben a Batxillerat. Fem arribar les queixes al Síndic de Greuges per tal que, en la mesura del possible i més ràpidament puga estudiar el cas, ja que el proper curs els nostres fills i fillen hauran d’estudiar en castellà".

Més incongruències al CP Manuel Antón de Mutxamel
El municipi de Mutxamel està patint molt directament la dura política d’atac de la Conselleria d’Educació als més de 25 anys d’ensenyament en valencià i de qualitat. Una altra mostra és el cas del CP Manuel Antón. Justament ací el que s’ha fet ha sigut obrir una nova unitat d’aprenentatge per a infantil de 3 anys que es posarà en marxa el curs que ve. Fins ara hi havia una línia d’ensenyament en valencià-multilingüe i una altra d’ensenyament en castellà-monolingüe. La nova unitat tindra 18 alumnes, dels quals 7 van demanar exclusivament ensenyament en valencià i 7 més preferentment ensenyament en valencià. És a dir que els pares i mares de 14 dels alumnes que ompliran aquesta aula sol•licitaren el PIL ( Programa d’Immersió Lingüística), o el que és el mateix, ensenyament en valencià. Doncs bé, la inspecció educativa ja els ha dit que el curs 2010-2011 la unitat serà PIP ( Programa d’Incorporació Progressiva), és a dir, ensenyament en castellà.

Segons Diego Gómez "el que ens preguntem és, on està el dret a decidir de la majoria? Per què l’administració educativa valenciana ninguneja a aquest gruix de la societat que demana a crits una educació valenciana que estiga a l’altura d’Europa i dels segle XXI, una educació que vetlle per la competència lingüística en les dues llengües oficials del nostre territori, que potencie l’aprenentatge i la competència lingüística en altres llengües, que potencie alumnes reflexius, creatius i formats com cal per desbellugar-se en una societat global i on són clau les noves tecnologies?".

Primera reunió amb l’ajuntament de Mutxamel
Representants d’Escola Valenciana s’han reunit hui amb Loreto Forner, regidora d’Educació de Mutxamel per explicar-li de primera mà la problemàtica i Forner com a primera mesura per part de l’ajuntament de Mutxamel ha explicitat que en el primer Ple que se celebre a setembre, l’equip de govern presentarà una moció en defensa de l’ensenyament en valencià a la localitat alhora que s’enviarà als diferents grups Parlamentaris de les Corts Valencianes

Campanya de queixes al Síndic de Greuges "A secundària, tu tens la clau"
L’Objectiu d’e la campanya és que el Síndic de Greuges inicie ofici d’investigació de fets i actuacions a la Conselleria d’Educació sobre l’incompliment reiterat de l’aplicació de l’ensenyament en valencià als instituts.

"L’Oficina de Drets Lingüístics d’Escola Valenciana pretenia presentar el gruix de queixes a l’inici del curs que ve, però l’allau de resposta per part dels pares i mares afectats ha fet que presentem ara un primer paquet d’una població afectada, Mutxamel, ja que 372 queixes d’un mateix manicipi són un exemple molt significatiu".

La campanya continuarà el seu recorregut i des de l’Oficina de Drets Lingúístic es continuarà treballant pel tema durant tot setembre.

L’espai web destinat a informar i assessorar sobre aquest tema és www.escolavalenciana.org/drets  També es pot fer qualsevol consulta a través del telèfon: 96 347 27 83.