Escola Valenciana concreta propostes d’esmena a l’esborrany del Decret de Plurilingüisme

Quant a les zones de predomini lingüístic castellà, la proposta d’esmena és incrementar els recursos amb l’objectiu que els actuals PPEC, en Educació Infantil i Primària, puguen assumir sense dificultats l’itinerari Intermedi 1 i assolir un domini equilibrat de valencià i castellà en acabar 6é de Primària.

Aquestes aportacions són fermes amb la derogació de la LOMCE i, una vegada es materialitze aquesta demanda social, Escola Valenciana sol·licitarà la revisió del Decret de Plurilingüisme, atès que s’ha formulat amb les limitacions imposades per la llei Wert.

Propostes d’esmena d’Escola Valenciana a l’esborrany del Decret de Plurilingüisme Dinàmic:

Reducció del nombre de nivells
Un itinerari amb 3 nivells per arribar a l’avançat.

En primer lloc, proposem partir de l’Intermedi 2 com un mínim i aconseguir la confluència d’itineraris a 1r d’ESO. Tot l’alumnat en finalitzar 6é de Primària ha de tenir el mateix domini de les dues llengües oficials.

La confluència hauria de produir-se en 1r d’ESO, per tant, cada centre haurà de presentar en el seu Programa Lingüístic de Centre -PLC- un programa sistèmic en el qual es marca el camí i la seua temporalització per arribar a l’avançat 1.
En concret: si partim de la base que considerem que els dos nivells bàsics no responen a l’objectiu de formar un alumnat realment plurilingüe, i el nivell Intermedi 1 només s’hauria de mantindre en casos molt excepcionals i de manera provisional, la nomenclatura hauria de revisar-se, ja que el nivell que nosaltres considerem mínim o bàsic és el que correspon en l’esborrany de Decret a l’Intermedi 2.

itineraris.png

• Cap centre pot retrocedir del nivell actual de valencià
Els centres actuals que ofereixen 2 programes hauran d’acollir-se al programa Avançat 1.

• Calendari d’aplicació
Massa lent, proposem aquest calendari:

Curs 17-18
Els actuals PPEV en Educació Infantil i Primària passen directament tots els nivells a Avançat 1.
Els actuals PPEC en l’educació pública i concertada passen directament tots els nivells a l’Intermedi 2.
Els actuals PPEC en Educació Infantil i Primària de la zona castellanoparlant, que parteixen d’un nivell inferior de valencià, aplicaran a tots els nivells l’Intermedi 1, i rebran més recursos per poder assolir els mateixos objectius que la resta.

Curs 18-19: Primer i segon d’ESO

Curs 19-20:Tercer i quart d’ESO

Curs 20-21: Batxillerat i cicles formatius

Revisió del perfil lingüístic del professorat de Secundària
Durant el curs 16-17 i 17-18, per tal d’aconseguir oferir el programa Avançat a 1r d’ESO, caldria una revisió del perfil lingüístic del professorat de Secundària. (El professorat de Secundària a l’any 2017 ha de tenir la competència lingüística per desenvolupar correctament el seu treball).

• Article 19, PLC
Punt 3.2.- Detallar com a norma a complir que «totes les persones no docents que treballen al centre educatiu que interactuen amb l’alumnat han de tenir la competència adient en valencià.» Per tant, tot el personal d’administració i serveis dels centres educatius valencians hauran d’estar acreditats lingüísticament en valencià.

• Àrees no lingüístiques
La música s’ha d’impartir en valencià en tots els nivells del Programa Plurilingüe Dinàmic, ja que treballa manifestacions de la nostra cultura. En el mateix cas està l’educació física, que també forma part de la cultura a través dels jocs populars.

• Hora de competència comunicativa oral
Cal afegir-la a les àrees de valencià o anglés per treballar totes les competències lingüístiques de manera globalitzada en el temps dedicat a cada àrea.

Avaluació
Article 22, 40 i 41: caldria posar «cada dos cursos» en lloc de «cada quatre.»

• Educació Infantil 1r Cicle
Disposicions addicionals: «en el primer cicle de l’Educació Infantil també cal triar com a mínim el nivell Avançat.»

• Campanya de matriculació

Cal fer un campanya informativa molt forta per explicar bé que:

a) no partim de zero, sinó que portem més de trenta anys treballant el plurilingüisme, i, per tant,
b) tenim comprovat i existeixen estudis publicables que demostren que l’aprenentatge de llengües equilibrat només està garantit en els programes que donen preeminència a la llengua minoritzada.

• Formació del professorat
Cal que el professorat no només reba formació en llengües, sinó també en plurilingüisme, treballat des d’un punt de vista global i integrat, i no com una simple juxtaposició de llengües (TIL i TILC).

• Acreditacions
A banda de les acreditacions que estan previstes per al nou Programa, s’hauria de plantejar des d’ara mateix la possibilitat d’homologar els coneixements lingüístics adquirits fins a 4t d’ESO amb el B1 de valencià.
MÉS ENLLÀ DEL DECRET, TEMES A TENIR EN COMPTE PEL GOVERN

Derogar la LOMCE: Alguns aspectes d’aquest Decret estan viciats de base per imposició de la LOMCE que caldria derogar urgentment.