La sisena concentració d’Escola Valenciana #DretsLingüístics compara l’actual administració amb la trilingüe Cancelleria Reial

img_4255.jpg

La ciutadania valenciana vol una llei que no la discrimine quan s’adreça en valencià a qualsevol administració del País Valencià. Escola Valenciana fa més de 30 anys que està demanant la introducció de la plena competència lingüística com a requisit per a ser funcionari de la Funció Pública, el que era abans canceller de la Cancelleria Reial. Segles enrere dominar les llengües oficials estava més que garantit. En la sisena concentració ‘Pels nostres #DretsLingüístics’, l’entitat cívica que treballa per la normalització de la llengua al País Valencià ha fet valdre la tasca del canceller, els notaris, els secretaris i els escrivans, que redactaven i expedien tots els documents oficials, eren capaços de produir la informació en tres llengües: català, aragonés i llatí.

img_4263.jpg

«Els funcionaris eren plurilingües. Dominaven a la perfecció la nostra llengua i les administracions per baix de la Cancelleria tractaven d’imitar el model lingüístic que emprava aquest organisme reial», ha exposat el president d’Escola Valenciana, Vicent Moreno, que ha afegit: «per què ara a la ciutadania no se li respecta el dret d’adreçar-se en valencià davant de les administracions? Amb el requisit lingüístic tot el funcionariat seria competent en valencià.»
Durant l’acte, com és habitual, el cantaire David Reig ha interpretat la cançó d’Al Tall Tio canya, peça emblemàtica que retrata la substitució lingüística.

img_4267.jpg

Els representants d’Escola Valenciana han repartit material informatiu per explicar els assistents que la introducció de la capacitació lingüística a totes les administracions públiques contribuirà al respecte dels drets humans, alhora que afavorirà el procés de normalització de la llengua. «En el segle XV el valencià gaudia d’una situació de plena normalització i ara hem de potenciar la presència de la llengua en tots els àmbits per a tornar a aquella situació», en paraules del portaveu d’Escola Valenciana.

Intersindical Valenciana, STEPV, CC.OO. PV, ERPV, Podem, Ca Revolta, la Plataforma pel Dret a Decidir, la Fundació FULL, han donat suport a la concentració.

img_4268.jpg