Novelda lluirà festa i llengua en la XXa Trobada d’Escoles en Valencià

El dissabte 1 d’abril Novelda serà el poble amfitrió de la XXa Trobada d’Escoles en Valencià de les Valls del Vinalopó. Una desena de pobles participaran en aquesta festa pel valencià que ve atapeïda d’activitats. Les manifestacions de cultura popular aniran acompanyades de més de 30 tallers escolars, exposicions, jocs esportius, contacontes, teatre, concert de música de la Gira d’Escola Valenciana, jocs tradicionals, entre altres actes festius que es desenvoluparan durant tota la jornada.

Enguany, Novelda és el centre d’una jornada lúdica, festiva i de convivència entre les escoles de Petrer, Monòver, l’Alguenya, Montfort, el Pinós, el Fondó de les Neus, la Romana, que vindran a commemorar el vinté aniversari de la Trobada d’Escoles en Valencià. Per primera vegada, dues escoles d’Elda (Vinalopó Mitjà) i Saix (Alt Vinalopó) s’han sumat a aquesta celebració que, des de fa tres edicions, compta amb la participació de Montfort. «L’any passat el Pinós va acollir més de 4.000 persones i, des de l’organització, esperem superar i, fins i tot, doblar aquest èxit en la Trobada 2017, gràcies a la cèntrica ubicació del poble en la comarca», ha comentat el president de la Coordinadora Terres del Vinalopó, Lluís Gómez.

L’organització ha decidit canviar la ubicació d’anteriors edicions de la Trobada a Novelda per motius «reivindicatius»: «normalment la festa per la llengua s’ha celebrat al parc de l’Oest, un lloc ideal, que posa als xiquets i les xiquetes en contacte amb la natura i poden jugar pertot arreu. Tanmateix, hem volgut que la Trobada estiga en el cor del nostre poble perquè el valencià forma part de nosaltres, ens dota d’identitat. Un dels trets més significatius que hi tenim és la casa del poble, la casa de tots, de manera que, simbòlicament, convidem a tota la gent a una festa pel valencià a la nostra casa: a l’ajuntament i al centre històric de Novelda», en paraules de Lluís Gómez.

Programació

La representant de Terres del Vinalopó, Imma Garrigós, ha espigolat la programació de la Trobada: «la festa comença a les 10’30 hores amb una concentració a la Plaça Vella i un esmorzaret.  A partir de les 11 hores tindrà lloc la cercavila, les escoles desfilaran pels carrers de Novelda acompanyats pels nans i gegants de Novelda, Monòver, el Pinós, Petrer i Elda, la muixeranga El Corball i les danses populars, al ritme dels dolçainers i tabaleters. La Glorieta és el lloc que hem triat per descobrir la placa commemorativa de la Trobada d’Escoles en Valencià de les Valls del Vinalopó.»

Més tard, a les 12 hores, «la cercavila tornarà a la Plaça Vella per inaugurar la Trobada i les autoritats faran els seus parlaments. A les 12’15 hores, l’organització ha previst que l’alumnat del CEIP Sánchez Albornoz faça una exhibició del ball i la cançó de la XXa Trobada. Després, els assistents podran fer una passejada Modernista pels indrets més emblemàtics del poble. El punt de partida serà la porta de l’Ajuntament. Les associacions de Novelda i les randeres oferiran una mostra de tot allò que fan.»

A les 14 hores tindrà lloc el dinar. Hi haurà un ‘Menú Trobada’ amb preu especial als bars de la zona i espais habilitats amb taules i cadires a l’ermita sant Felip i la Glorieta per a totes les persones que porten dinar de cabasset. Des de les 16’30 hores i fins a les 18 hores, els xiquets i les xiquetes podran gaudir dels tallers escolars preparats pels centres educatius i les AMPA. El Conservatori Professional de Dansa de Novelda oferirà a les 17 hores una exhibició de tres balls populars: Bolero de l’Alcúdia, U de Biar i Pa i Bous. A les 17’30 hores, ArtCrear farà el contacontes ‘El Petit Príncep’ a l’escenari de la Plaça Vella.

La Gira d’Escola Valenciana: Trobadorets, Arreu i Pellikana

El president de la Coordinadora per la Llengua Terres del Vinalopó, Lluís Gómez, ha posat en relleu la importància i l’esforç d’organitzar un concert adreçat a infants i un altre per a joves: «trobem que aquesta gran cita anual amb el valencià com a motor és el moment ideal d’oferir un concert de música en valencià i atraure un públic nou que no té la Trobada: els joves. Som conscients que no hi ha oferta cultural de música en valencià a la nostra comarca i que hi ha un trencament amb el valencià de l’escola al carrer, és a dir, les xiquetes i els xiquets estudien en valencià, però quan ixen al carrer no tenen activitats en la nostra llengua.» Per aquesta raó, «és tan important aquest concert en la Trobada: d’una banda, fem visible la qualitat de la música en valencià i, d’altra banda, amb aquest espectacle pretenem revertir el procés de castellanització de la nostra llengua i, a més, dignificar el valencià com a llengua de cultura amb una eina essencial, la música, per a cridar l’atenció dels joves, col·lectiu que no té al seu abast una agenda cultural en valencià i abandona la llengua quan acaba l’educació secundària obligatòria.»

Premis Sambori

Sílvia Cerdán ha al·ludit al lliurament de Premis del Sambori com «el concurs de literatura amb més participació de tota Europa.» El passat divendres 24 de març, l’Auditori Municipal del Centre Cívic i Social va ser l’escenari que va acollir els guardonats i les guardonades comarcals de la 19 edició d’aquest certamen. Vora 300 persones procedents de 10 pobles veïns s’hi van donar cita. «Des de l’organització estem molt contents amb la gala que vam preparar amb tanta estima i tanta cura. L’acte va anar tot rodat, el públic va gaudir d’un espectacle de música, balls, premis…» Així, Sílvia Cerdán ha insistit en què «es va propiciar el clima idoni per a un espai de creació. Tot un èxit. La intervenció de Vicent Brotons també va ser molt bonica. La cloenda va anar a càrrec de la cantautora monovera Laura Díaz, que ens va delectar amb la seua magnífica veu i es va acomiadar amb una de les cançons que ha esdevingut símbol: ‘L’estaca’, de Lluís Llach.»