Samarreta de les Trobades 2018 d'Escola Valenciana

Les samarretes de les Trobades són garantia de comerç just

• Les samarretes ‘Nosaltres, pel valencià’ porten el segell de qualitat d’Oxfam Intermón, per tant, asseguren que no hi ha hagut cap forma d’explotació infantil en la seua producció.

• La compra de les samarretes de les Trobades promou el comerç just i ajuda a cobrir les despeses de les festes per la llengua.

Es tracta del segon any que Escola Valenciana compta amb una producció tèxtil basada en els estàndards de qualitat del comerç just, que promou Oxfam Intermón a 36 països. Amb aquesta iniciativa, Escola Valenciana es fa partícip del compromís social d’Oxfam Intermón amb l’ONG banglasdeshiana Aarong Brac per crear oportunitats als productors més desafavorits i unes condicions laborals dignes.

Samarreta de les Trobades 2018 d'Escola Valenciana

Escola Valenciana amb el comerç just

Les samarretes de les Trobades d’Escoles en Valencià són, d’una banda, la imatge que agermana les 19 festes pel valencià i símbol de cohesió territorial i, d’altra banda, són garantia de pràctiques comercials justes. Per a una entitat cívica com Escola Valenciana, que treballa per una educació en valors de solidaritat, pau, justícia, sostenibilitat, és important assegurar que les treballadores i els treballadors que han confeccionat les samarretes de les Trobades ho han fet en condicions laborals dignes, sota criteris d’igualtat, transparència, responsabilitat i respecte del medi ambient.

A més, les samarretes s’imprimeixen a una cooperativa autogestionada i inclusiva, Cooperativa l’Amistat (Camp de Túria). En aquesta línia, el president d’Escola Valenciana, Vicent Moreno, ha expressat: «les samarretes ‘Nosaltres, pel valencià’ porten el segell de qualitat d’Oxfam Intermón, és a dir, sabem que tot el procés de producció, des de la recollida del cotó fins a l’estampació del dibuix en la tela, s’ha desenvolupat de forma justa, sense explotació humana i sense intermediaris».

El portaveu d’Escola Valenciana ha remarcat que «es tracta d’un acte de coherència amb el compromís social i l’educació en valors que Escola Valenciana promou a les escoles. Volem transformar la societat des de l’escola, així que ensenyem l’alumnat a ser just, a créixer amb valors de pau i solidaritat perquè siga crític i rebutge els abusos tant en les relacions familiars, personals, laborals o comercials el dia de demà.»

Oxfam Intermón

Des de fa més de 20 anys, Oxfam Intermón aposta pel comerç just com una eina més de desenvolupament de les comunitats dels països pobres i per promoure vides que canvien vides. El comerç just assegura la dignitat, la igualtat i la transparència en les relacions de treball i permet millorar les condicions de vida dels productors i productores dels països del Sud.

El responsable de l’activitat de Comerç Just a Oxfam Intermón, Paco Juan, ha assenyalat: «des d’Oxfam apostem en la moda i en la confecció per un tracte directe amb els productors, treballem amb cotó de primera qualitat, donem suport a projectes en què els beneficis donen més opcions de futur per a moltes famílies, en aquest cas, a Bangladesh.»

En aquest sentit, Paco Juan ha al·ludit a la «gran satisfacció» de poder treballar amb Escola Valenciana perquè «ens permet potenciar i multiplicar el nostre missatge, i fem visible una visió positiva i viable del treball de molta gent que vol un futur millor en el Sud».

Durant el passat exercici, l’organització va realitzar compres a 112 grups de productors i productores de 36 països d’Àfrica, Àsia i Amèrica Llatina.

Aarong BRAC

Aarong és la divisió comercial de BRAC, una ONG local que treballa a Bangladesh des de l’any 1971. L’entitat treballa per fer valdre l’artesania bengalí oferint un mitjà de vida sostenible a les prop de 65.000 persones artesanes distribuïdes per tot el país i una capacitació tècnica sobre productes i dissenys. Els beneficis d’Aarong recauen en BRAC, que els empra per millorar les vides de la població més pobra de zones rurals del país a través de projectes de desenvolupament per a les comunitats dels artesans, dirigits a sanitat, educació, capacitacions i habitatges.

Amb 13 centres de producció i 653 subcentres distribuïts al voltant del país, Aarong s’ha convertit en una gran ambaixadora de l’artesania bangladeshiana, sent una cadena comercial amb botigues a les principals ciutats del país: Dhaka, Chittagong, Khulna i Sylhet i una a Londres.