XVIa Trobada de l’Alacantí: «Hem de garantir l’ESO en valencià»

• Vora 3.000 joves de sis pobles de l’Alacantí han celebrat la XVIa Trobada de Secundària i Batxillerat.

• Els tallers per combatre el masclisme han resultat especialment interessants per debatre, sobretot, arran la sentència de ‘la manada’: «És una mostra més que les violències físiques i jurídiques són perpetrades per un sistema patriarcal que vol les dones callades i submises».

• Sota el lema ‘Nosaltres, pel valencià’, les set Trobades d’Escoles en Valencià celebrades sumen un total de 86.000 persones que defensen el model d’ensenyament d’Escola Valenciana.

El migjorn valencià ha acollit la primera de les dues festes per la llengua que celebra. L’Alacantí és l’única comarca que organitza una Trobada adreçada a l’alumnat de Secundària i Batxillerat i una altra per a l’alumnat d’Infantil i Primària. La celebració de la XVIa Trobada de Secundària i Batxillerat de l’Alacantí a l’IES Gaia de Sant Vicent del Raspeig ha sigut un èxit amb la participació de vora 3.000 joves d’Alacant, el Campello, Sant Joan d’Alacant, Xixona, Mutxamel, Sant Vicent del Raspeig i Agost.

Aquesta festa pel valencià, organitzada per la Cívica – Escola Valenciana, l’IES Gaia com a centre acollidor i els instituts amb Ensenyament en Valencià de la comarca de l’Alacantí, ha comptat amb un bon grapat d’atractius: l’espectacle de circ amb els Germans Barbini, les partides de pilota valenciana, el karaoke, tallers, actuacions amb flabiol a càrrec de l’alumnat de l’IES Gaia i la Colla El Tossal, l’exhibició de boixets de la mà de l’Associació de boixeteres de Sant Vicent del Raspeig, el taller dedicat a la sensibilització per combatre el masclisme i previndre la violència de gènere…

Nosaltres, pel valencià en totes les etapes educatives

En aquest marc, el president de de La Cívica, Abraham Esteve, ha remarcat la necessitat de «donar continuïtat a l’ensenyament en valencià en l’etapa de Secundària i Batxillerat» i ha proposat «fer un canvi d’adscripció de les escoles que tenen assignades determinats instituts» amb l’objectiu de garantir que «els joves cursen en valencià l’Educació Secundària Obligatòria i, així, assegurar que l’alumnat puga estudiar en valencià més enllà de l’educació Primària».

La preocupació que Escola Valenciana ha fet visible és que «pot haver-hi escoles que hagen adoptat un programa educatiu i el model d’ensenyament que ofereix l’institut al qual està adscrit no tinga correspondència, és a dir, que tinguen una oferta formativa diferent i l’alumnat es veja obligat a renunciar a l’ensenyament en valencià». Per aquesta raó, des de l’entitat cívica, «alertem d’aquest supòsit per corregir-lo abans que es desenvolupe. La nostra proposta és que hi haja un canvi en les adscripcions d’escoles i instituts per districte i també que hi haja una reducció de les ràtios», en paraules d’Abraham Esteve.

No és no

La setzena edició de la Trobada de Secundària i Batxillerat ha combinat la festa i la conscienciació per transformar la societat. Els joves de l’Alacantí han pogut conéixer de prop la lacra de la violència de gènere i s’han posat en la pell de persones que, de forma quotidiana, han patit abusos i maltractament.

Els tallers dedicats a la sensibilització per combatre el masclisme en joves i adolescents i la prevenció de la violència de gènere han resultat especialment interessants per a aquest col·lectiu, sobretot, després de la sentència de ‘la manada’, en la qual el sistema judicial «exigeix una violència extrema per demostrar que, veritablement, has sigut violada per cinc homes-bèsties. La resolució del juí sí que fou violenta. Fou una mostra més que les violències físiques i jurídiques són perpetrades per un sistema patriarcal que vol les dones callades i submises», ha declarat el portaveu d’Escola Valenciana.

«La nostra  escola té la responsabilitat d’ensenyar l’alumnat els drets, les llibertats i el sentit crític per identificar les injustícies i per evitar cometre-les. Sols així podrem transformar la societat. Sols així podrem mantindre els valors democràtics».

A més, els Germans Barbini han oferit un espectacle de circ que ha captivat l’alumnat i les cançons de Gin Lemon’s han posat fi a la festa per la llengua. L’esdeveniment ha comptat amb la presència de la regidora d’Educació de Sant Vicent del Raspeig, Begonya Montllor, que s’ha mostrat contenta per l’èxit de la festa pel valencià: «Des de l’Ajuntament de Sant Vicent del Raspeig estem orgullosos d’acollir la Trobada i estem encantats de col·laborar en totes activitats que integren les tradicions i la llengua». Entre tots els elements que conjuguen les Trobades, Begonya Montllor n’ha destacat: «La convivència, l’intercanvi de projectes i d’idees».

El regidor de Cultura de l’Ajuntament de Sant Vicent del Raspeig, Ramon Leida; el director general de Política Educativa, Jaume Fullana i la vicerectora d’Estudis i Ocupació de la Universitat d’Alacant, Núria Grané també han acudit a aquesta cita amb la llengua, l’educació i la cultura en valencià.

Els ajuntaments d’Agost, Alacant, el Campello, Mutxamel, Sant Joan d’Alacant, Sant Vicent del Raspeig i Xixona han col·laborat en la XVIa Trobada, així com la Generalitat Valenciana, la Universitat d’Alacant, la Gira d’Escola Valenciana i Reviscola.