Som i Serem País Valencià

El 9 d’octubre eixim al carrer per commemorar el naixement del poble valencià. En aquesta diada, ens agrada fer memòria col·lectiva per parlar de futur. Som i serem País Valencià perquè estimem un patrimoni compartit: la llengua, la cultura, l’educació, el territori, les arrels, la igualtat, els drets, la identitat i la justícia social. Avançarem vers una societat més justa i més igualitària sempre que comptem amb les propostes que hi fa Escola Valenciana – Federació d’Associacions per la Llengua.

Finançament just

El tracte injust del finançament autonòmic acordat pels governs de deixa les valencianes i els valencians en una situació desigual que ens discrimina  respecte d’altres comunitats autònomes, que reben una inversió superior per habitant. La desigualtat fiscal a què ens sotmet l’Estat està afectant des de fa massa anys la nostra qualitat de vida i el nostre benestar social. Amb un finançament just tindrem un augment considerable en la inversió en sanitat, en educació, en infraestructures, en polítiques contra l’atur…  La renda valenciana està per davall de la mitjana espanyola. Només demanem allò que ens correspon. Ja n’hi ha prou que, a través del FLA (Fons de Liquiditat  Autonòmica), estiguen cobrant interessos per prestar-nos els diners dels nostres impostos. Ja n’hi ha prou d’espoli.

Aturem el feixisme

Hem de fer front als atacs violents, amb democràcia i més democràcia. No podem permetre que grups d’ultradreta impedisquen la ciutadania participar en la manifestació del 9 d’octubre. L’any passat, milers de valencianes i valencians van eixir al carrer per desenvolupar l’exercici festiu de la democràcia i, tanmateix, aquest dret s’intentà boicotejar per un grup nombrós de radicals amb ideologia feixista, que atacà, de forma salvatge, les famílies i tota l’assistència. Hem de condemnar tots aquests comportaments i actituds que atempten contra la nostra llibertat. Hem d’eixir al carrer i reivindicar els nostres drets de forma pacífica.

Mitjans de comunicació

La posada en marxa de la ràdio i la televisió pública de les valencianes i els valencians ens ha fet recuperar un valor cultural i lingüístic potent. Ens agrada que À Punt ens parle en valencià, tanmateix, però, volem tornar a veure les televisions públiques d’altres territoris amb els quals compartim la llengua i la cultura. Sols així deixarem enrere la foscor de la censura imposada per l’anterior Govern. Volem la reciprocitat en les emissions d’IB3 i TV3.

Educació

Escola Valenciana defensa el dret de l’alumnat a aprendre valencià en tot el País Valencià. Els 35 anys de bones pràctiques docents evidencien que l’ensenyament en valencià és sinònim de qualitat educativa. El plurilingüisme comença amb el valencià. I ser plurilingües comença per respectar l’educació de totes les valencianes i tots els valencians. Per això mateix, cal protegir i potenciar el valencià dins d’un marc plurilingüe que reconega la importància de la llengua amb la qual opinem,  pensem i entenem el món. Una llengua que estimem perquè sabem que «qui perd els orígens, perd identitat» i no volem perdre’n més.

En Escola Valenciana considerem prioritari derogar la LOMCE i aconseguir una nova llei educativa, que siga el fruit d’un consens polític, educatiu i social. No podem permetre que es torne a legislar sense comptar amb els professionals del món de l’educació ni amb les famílies.

Drets lingüístics

La ciutadania té el dret de ser atesa en valencià. Les treballadores i els treballadors de la funció pública haurien de garantir aquest dret i utilitzar amb fluïdesa  i rigor el valencià i el castellà, les dues llengües oficials al País Valencià. Sols la plena competència lingüística evitarà la vulneració  de drets lingüístics. El valencià necessita una acció compensatòria que l’equipare en drets i usos al castellà i aquesta acció compensatòria l’ha de decidir una iniciativa política institucional. La nostra llengua necessita un marc legal, una llei d’igualtat lingüística, que garantisca el dret a viure  en valencià i vetle pel correcte exercici d’aquesta llibertat.

Un comentari a “Som i Serem País Valencià

1. Compartesc amb Escola Valenciana la celebració de la nostra diada i el compromís per seguir treballant per fer d’aquesta terra un País lliure, democràtic, just i solidari.
    Gràcies per seguir implicats en la construcció dels valors que ajuden a fer-nos més poble.
    BON 9 D’OCTUBRE FESTIU I PARTICIPATIU!!!