La tercera edició de la Plaça del Llibre d’Alacant finalitza amb èxit

La plaça del Port d’Alacant s’ha convertit en el centre de les lletres valencianes amb la celebració de la tercera edició de la Plaça del Llibre en la ciutat, del 22 al 24 de febrer. Aquesta iniciativa pretén apropar i visibilitzar la literatura en aquesta llengua a través de presentacions de llibres i signatures, que es complementaren amb activitats infantils i musicals, entre elles, la visita dels centres escolars de divendres, organitzada per Escola Valenciana; o la presentació del llibre del Voluntariat pel Valencià 10 de dones amb l’assistència de les autores Lliris Picó, Gràcia Jiménez, Empar de Lanuza, Rosa Roig i Carmen Agulló, dissabte de matí.

Durant les tres jornades, la llibreria instal·lada per l’establiment 80 Mundos i el Gremi de Llibreters Independents de les Comarques Alacantines va estar oberta amb una selecció de llibres en català que deixava constància de la varietat editorial en aquesta llengua pel que fa a gèneres, estils i públic objectiu. Es varen vendre al voltant de 400 títols al llarg de les tres jornades, un número que va superar les expectatives.

Les entitats organitzadores Escola Valenciana, Institució Alfons el Magnànim, l’Institut d’Estudis Catalans i Publicacions de la Universitat d’Alacant varen obrir les seues pròpies casetes on presentaren algunes de les obres que editen. Les dos últimes coincidixen en apuntar que aquesta tercera edició ha estat prou més exitosa que l’anterior.

En total es varen presentar 17 llibres. Entre els més destacats per les vendes assolides a la Plaça el Llibre es troben els cursos de valencià “Punt per punt” (Publicacions de la Universitat d’Alacant), de Juli Martínez Amorós i Lidia Garrigós; “Dani Miquel. El xiquet de la Ribera”  Andana, Publicacions de la Universitat d’Alacant), de Jordi Davó; o  “Joan Baldoví. En clau valenciana” (Perifèric Edicions), de Salvador Vendrell, obra que va comptar amb la presència del polític valencià per a seua presentació.

Tribut a Lluís Alpera

L’acte més emotiu va tindre lloc durant la primera jornada amb el tribut al poeta valencià Lluís Alpera, qui ens va deixar el passat mes de desembre. L’esdeveniment va comptar amb les intervencions dels escriptors i professors de la Universitat d’Alacant Enric Balaguer, Victòria Cremades i Joaquim Espinós, amb la professora d’història retirada Gràcia Jiménez i amb l’escriptor i metge jubilat Emili Rodríguez. Les persones participants varen recitar alguns dels versos de l’autor i parlaren de la influència que havia tingut sobre ells i elles tant en l’àmbit personal com literari.

Propostes musicals

Les dos propostes musicals varen omplir per complet l’espai de presentacions. La primera, al final de la segona jornada, va ser el concert de presentació el disc “Línies en el cel elèctric” oferit per Mireia Vives i Borja Penalba acompanyats per Berta Iñíguez i Sergi Carós. La segona va anar a càrrec de Dani Miquel, qui va portar amb la seua banda el seu divertidíssim espectacle amb cançons en valencià d’ara i de sempre que varen fer cantar i ballar a xiquetes i xiquets, però també a les persones adultes, en l’acció més multitudinària de la Plaça del Llibre d’enguany.

Abans d’aquest concert, celebrat l’últim dia, Dani Miquel va participar en la presentació de l’obra infantil “Dani Miquel. El xiquet de la Ribera” (Andana, Publicacions de la Universitat d’Alacant), de Jordi Davó.

La Fundació pel Llibre i la Lectura (FULL), una de les entitats organitzadores de l’esdeveniment, va obrir durant les tres jornades l’espai Bibliocirc, un racó per als més joves on pogueren llegir contes, jugar amb jocs de fusta, crear els seus propis punts de llibre i practicar exercicis de circ. El dissabte també proposaren als més joves crear el seu propi booktrailer, vídeo que servix per a presentar un llibre. En aquesta activitat, xiquetes i xiquets havien de seleccionar un títol i unes disfresses, se’ls gravava davant d’un croma i, a continuació, s’editava el vídeo per a inserir als joves en el món de l’obra triada.

En termes generals, l’afluència de públic a la Plaça del Llibre d’Alacant durant els tres dies va ser contínua. Les vendes d’obres a la llibreria era constant, així com les visites a l’espai de presentacions. Les activitats complementàries funcionaren com un important reclam i les adreçades als més joves serviren per a atraure a un gran nombre de famílies i fomentar la lectura en valencià entre un sector de la població, el de xiquetes i xiquets, sobre el qual és fonamental actuar per a crear lectores i lectors en aquesta llengua.