No és un mèrit, és una necessitat

Escola Valenciana defensa, des de fa més de 30 anys, la incorporació de la plena competència en valencià, amb caràcter previ a les oposicions, a tots els treballadors i totes les treballadores de les administracions públiques, siguen empleats o empleades de l’Estat espanyol o de la Generalitat Valenciana. Açò implica que totes les persones que vulguen treballar en les administracions públiques valencianes hauran de tindre coneixements de valencià.

Una reivindicació històrica que torna a estar present al manifest de les Trobades 2019 perquè “al nostre parer, la primera iniciativa que ha de sorgir del marc d’igualtat lingüística ha de ser incloure la competència lingüística en l’Estatut de la Funció Pública Valenciana, perquè forme part de la caixa de ferramentes del funcionariat que treballa en les nostres administracions. El coneixement instrumental de llengües és un ingredient inseparable de la qualitat en la prestació de serveis públics i un factor que millora l’atenció personal als seus usuaris i a les seues usuàries”.

No és estrany demanar que les funcionàries i els funcionaris tinguen competència en valencià i en castellà, les dues llengües oficials del País Valencià i cal una empenta per a potenciar el valencià en l’àmbit administratiu, amb la introducció plena de la capacitació lingüística per contribuir a la normalització del valencià. A més, el coneixement de valencià està lligat al bon servei, per la qual cosa, els treballadors i les treballadores que no són competents en valencià no garanteixen el dret de la ciutadania de ser atesa en els dos idiomes oficials. No té trellat i no pot ser compatible treballar en les administracions públiques valencianes i desconéixer una de les dues llengües.

Cal tindre en compte que el 70% del funcionariat té algun títol de la Junta Qualificadora de Coneixements de Valencià, per la qual cosa, no es parteix de zero. En un món globalitzat saber llengües és equivalent a ser competent i parlar valencià en les administracions no ha de ser un mèrit, és una necessitat per a desenvolupar la llengua en tots els àmbits.

Sense més ajornaments ni excuses, Escola Valenciana demana que s’incloga la competència lingüística en la funció pública valenciana i que les administracions públiques estatals ho facen també per als i les treballadores públiques exercisquen el seu treball en territori valencià.