Escola Valenciana perfila línies de col•laboració amb la Generalitat per defensar els drets lingüístics

• L’entitat cívica considera aquesta reunió ben profitosa en matèria de drets, educació i competència lingüística.

• Escola Valenciana exposa la necessitat de crear una llei d’igualtat lingüística que siga capaç de completar la LUEV i posar fi a la discriminació lingüística.

Hui, el president i el vicepresident d’Escola Valenciana, Natxo Badenes i Joan Cortés, respectivament, i la presidenta de la CAPPEPV, Laura Font, s’han reunit a la Conselleria d’Educació amb el director general de Política Lingüística, Rubén Trenzano, amb l’objectiu de traçar vies d’actuació conjuntes i afavorir el respecte dels drets lingüístics. Escola Valenciana ha expressat satisfacció amb els acords que s’han pres al fil de la reunió.

D’esquerra a dreta: el vicepresident d’Escola Valenciana, Joan Cortés; el director general de Política Lingüística, Rubén Trenzano; la presidenta de la CAPPEPV, Laura Font, i el president d’Escola Valenciana, Natxo Badenes.

Tres han sigut els blocs principals que han centrat el contingut d’aquesta trobada: drets, educació i competència lingüística. En primer lloc, Escola Valenciana s’ha interessat pel protocol que cal seguir per formalitzar denúncies davant les vulneracions de drets lingüístics, les  hostilitats i la discriminació de les quals la ciutadania és objecte, sovint, quan s’expressa en valencià. Els portaveus de la Federació han fet constar com d’important és crear una llei d’igualtat lingüística, que siga capaç de completar les mancances de la Llei d’ús i ensenyament del valencià —LUEV— i, d’aquesta manera, posar fi al menyspreu i a la discriminació per raó de llengua. Aquest apartat es tractarà de forma més aprofundida durant el mes de setembre amb la directora de l’Oficina de Drets Lingüístics.

En segon lloc, Escola Valenciana ha subratllat la importància de comptar amb un major nombre d’assessores i d’assessors lingüístics als centres educatius: «Cal facilitar més informació a l’equip docent i aclarir els dubtes que les famílies puguen tindre, per exemple, en relació amb la idoneïtat de matricular les xiquetes i els xiquets en les escoles que garanteixen més assignatures en valencià», ha manifestat Natxo Badenes i, en aquest sentit, ha postil·lat: «Els centres que tenen una major exposició d’hores en valencià com a llengua vehicular s’acosten al model d’educació que Escola Valenciana considera òptim: l’ensenyament en valencià».

El tercer bloc que han abraçat els portaveus d’Escola Valenciana ha sigut la capacitació lingüística: «Ens calen professionals del món de l’educació amb la corresponent formació i competència en valencià en totes les comarques valencianes. Sobretot, cal reforçar les zones històricament castellanoparlants amb mestres que acrediten la capacitació lingüística», en paraules del president d’Escola Valenciana.

A més, Natxo Badenes ha afegit: «És imprescindible cultivar la llengua i crear condicions positives per superar els prejudicis, el conflicte estèril, i trencar així amb la discriminació per raó de llengua. Saber valencià ens acosta al plurilingüisme, ens obri un gran ventall de possibilitats laborals. Açò és inqüestionable. El Govern valencià ha de transmetre aquestes idees a la ciutadania per cultivar la llengua amb normalitat».

Per la seua banda, Rubén Trenzano s’ha mostrat satisfet de la trobada amb membres d’Escola Valenciana per «avançar en l’increment dels usos del valencià i analitzar les vulneracions dels drets lingüístics a la ciutadania». En aquesta línia, Trenzano ha declarat que «aquest govern es va dotar amb l’Oficina de Drets Lingüístics per avançar i atendre peticions dels ciutadans que veuen vulnerats els seus drets tant en l’àmbit públic com en el privat».

Durant el mes de setembre l’Oficina de Drets Lingüístics, que depén de la Conselleria d’Educació, presentarà la memòria de 2018. El director general de Política Lingüística ha convidat Escola Valenciana a «sumar a través de la Federació i agafar de la mà totes aquelles persones que creguen que han sigut objecte de vulneració de drets lingüístics i facen actuar l’ODL, perquè això no els torne a passar».