Àngel Dealbert: "El valencià és una llengua de Champions"

L’entitat cívica ha presentat hui la campanya "Obri la porta a les llengües. Matricula en Futur, Matricula en Valencià" en l’escola pública Santa Teresa de València.

La campanya es difondrà del 19 d’abril al 3 de maig, just abans que comence el període de matriculació a les escoles, que serà del 4 al 14 de maig. Aquest és el quart any consecutiu que Escola Valenciana llança una campanya informativa d’aquestes característiques, adreçada als pares i mares que han de matricular els seus fills de 3 anys per al pròxim curs escolar i que han de triar entre dues opcions educatives: el programes d’ensenyament en valencià (PEV o PIL), que garanteixen a l’alumnat el domini de les dues llengües oficials i faciliten l’aprenentatge d’una tercera, o el programa d’immersió progressiva (PIP), que només assegura el domini del castellà.

Segons Diego Gómez: "creiem imprescindible aquesta campanya de foment del plurilingüisme a través de la promoció dels programes d’ensenyament en valencià  per fer front a una llacuna informativa i  respondre a la visió monolingüe de l’ensenyament de Font de Mora, ja que des que n’és conseller l’oferta d’aquest tipus de programes està estancada".

Dealbert: "El Valencià és una llengua de Champions"

Després d’haver comptat en anteriors campanyes amb la presència de valencians mediàtics com Núria Roca, el motociclista Hèctor Faubel i el porter de futbol Andreu Palop,  enguany l’entitat torna a apostar per valencians de renom: el defensa central del València CF Àngel Dealbert, el rector de la Universitat d’Alacant Jose Ignacio Jiménez Raneda i junt a aquest Latifa, una mare nouvinguda del Marroc que matricula els seus fills en valencià. Àngel Dealbert, que ha estat present a la roda de premsa, ha destacat la importància de totes les llengües, començant pel valencià que "és una llengua de Champions".

Falques de ràdio, un vídeo promocional, insercions publicitàries en premsa i cartells i tríptics informatius escrits en valencià, romanés, anglés, àrab i castellà, distribuïts a totes les escoles valencianes i enguany també a les escoletes, formen part d’aquesta campanya informativa que també comptarà amb una causa al Facebook d’Escola Valenciana a la qual es podrà sumar tota la ciutadania que vulga sota el títol "Jo també he estudiat en valencià".

Les xifres de la campanya:

10.000 cartells i 30.000 tríptics repartits a tots els centres d’Infantil i Primària valencians. Com a novetat enguany també a les escoletes

3 Espots, un per cada protagonista

Màrqueting viral: 10.000 correus electrònics enviats a ampes, escoles i col·lectius interessats.

Xerrades informatives a les escoletes

590 falques radiofòniques

40  Insercions publicitàries en premsa

Informació detallada al web d’Escola Valenciana: http://www.escolavalenciana.org/

Campanya publicitària al Facebook

Ensenyament en Valencià només en el 44% dels centres

"No cal anar molt lluny, ací en l’escola Sant Teresa, en aquest curs s’han ofertat 25 places d’ensenyament en valencià, per a una demanda de 38 sol·licituds", ha ressaltat Diego Gómez.

La situació és especialment alarmant en centres a les grans ciutats. En total, al País Valencià hi ha (segons l’informe de Conselleria 2009-2010) 765 centres que oferten programes d’ensenyament en valencià dels 1726 centres públics i privats d’infantil i primària que hi han a l’actualitat. Això representa un 44,3%. A molts nuclis urbans la manca d’oferta d’ensenyament en valencià a l’educació pública és patent:

• o València només 47 centres públics dels 95 existents.
  • o Alacant només 10 centres públics de 57 existents.
  • o Castelló 33 dels 37 centres públics existents.
  • o Elx només 15 centres públics de 36 existents.

Pel que fa a l’ensenyament concertat i privat, hi han escassos exemples d’oferta d’ensenyament en valencià. Tan sols 31 centres d’aquest tipus l’ofereixen en tota la nostra geografia. A les grans ciutats:

• o 7 a València
  • o 1 a Alacant
  • o 1 a Castelló
  • o 0 a Elx

En aquest sentit, Escola Valenciana ha reforçat els serveis de l’Oficina de Drets Lingüístics, amb assessorament legal, per tractar cas per cas totes aquelles famílies sense plaça per a matricular en valencià, el contacte de l’Oficina de Drets Lingüístics és 963472783 / drets@fev.org.  L’entitat cívica ha anunciat que prepara una campanya de queixes adreçada al Síndic de Greuges.

Escola Valenciana acusa Font de Mora d’ocultar informes que ressalten els resultats de l’ensenyament en valencià

Escola Valenciana ha acusat hui a Font de Mora d’ocultar sistemàticament informes i avaluacions fetes els darrers anys en els centres valencians. Aquesta barems demostraven "àmpliament" la major capacitació bilingüe dels alumnes matriculats a ensenyament en valencià, els informes demostren inclús el nivell superior en llengua castellana dels alumnes de les línies en valencià, i també les seus aptituds lingüístiques en llengua estrangera. L’entitat cívica té constància de proves que examinaven competències lingüístiques l’any 2002 en edat de 5 anys, l’any 2004 en primer cicle i més recentment durant aquest curs a primer de la ESO. En el primer dels casos es va informar en una reunió oberta als directors dels centres, però no és van fer públics els resultats. De la resta de proves no s’ha donat cap constància pública. Segons Diego Gómez, president de l’entitat, això demostra que "Font de Mora no té cap interès en l’educació plurilingüe, continua experimentant de cara a la galeria i amaga els programes que realment poden assolir competències plurilingües: el programes d’ensenyament en avlencià".