4D: Dia dels Drets Lingüístics al País Valencià

Les entitats ACPV, ACV Tirant, Acicom, Escola Valenciana, Castelló per la Llengua, Ca Revolta, Confederació Gonzalo Anaya, FAPA-València i Societat Coral El Micalet; els sindicats A Contracorrent, BEA, CCOOPV, COS, Intersindical Valenciana i UGTPV; i els partits polítics PSPV-PSOE, EUPV, Compromís, ERPV, Els Verds del País Valencià i PSAN conformen la Plataforma pels Drets Lingüístics al País Valencià (PDL-PV) i hui és el segon any que es commemora el Dia dels Drets lingüístics al País Valencià per a visualitzar les múltiples vulneracions d’aquests drets.

Els representants d’aquesta plataforma han presentat un informe sobre la vulneració de drets lingüístics individuals i col•lectius per registre de la Generalitat Valenciana i han llegit un manifest. Aquest mateix informe es presentarà a les Corts Valencianes, al Síndic de Greuges, al Consell Valencià de Cultura, a les tres Diputacions valencianes, al Congrés dels Diputats, al Parlament Europeu, a l’Acadèmia Valenciana de la Llengua i a l’Institut d’Estudis Catalans.

En total se detallen 14 casos de vulneració de drets lingüístics, 9 d’ells són individuals i 5 col•lectius. És la Conselleria d’Educació, la institució que lidera la vulneració de drets lingüístics al País valencià.

La majoria dels casos de l’informe responen a l’eliminació d’oferta d’ensenyament plurilingüe en valencià al llarg del nostre territori. També s’assenyalen casos com el de la comissaria de Xirivella, on uns policies es van negar a atendre una dona que els parlava en valencià, el cas d’un funcionari d’una presó que va amenaçar una professora per parlar en valencià o el cas d’un metge i una zeladora que van denegar l’assistència mèdica a un veí de Crevillent per parlar en valencià.

Contacte de l’Oficina de Drets Lingüístics d’Escola Valenciana per a fer denúncies

• C/e: drets@fev.org

• Telèfon: 96 347 27 83

• Adreça: C/ José Grollo, 91- Baix. València

• Espai web: www.escolavalenciana.org/drets

INFORME DE VULNERACIÓ DE DRETS LINGÜÍSTICS AL PAÍS VALENCIÀ 2014

MANIFEST DE LA PDL-PV

Estem assistint amb indignació a l’augment i la multiplicació de casos de discriminació lingüística al llarg del País Valencià. De fet, des de les diferents entitats sotasignades hem denunciat la vulneració de drets lingüístics en casos com els que adjuntem en l’informe sobre la vulneració de drets lingüístics 2014.

Aquests casos constitueixen no només una manca de consideració i de respecte sinó sobretot una greu vulneració de la legalitat vigent cap a la llengua pròpia i oficial del poble valencià.

Per avançar en la solució les entitats sotasignades proposem:

1. Que la Generalitat Valenciana emprenga accions per tal que l’estat assumisca d’una vegada per totes la pluralitat lingüística i cultural existent com un fet enriquidor i no com una anomalia que cal fer desaparéixer. S’ha d’adoptar les mesures oportunes perquè aquesta pluralitat siga vista com un valor que cal respectar i conservar per part de tots els ciutadans de l’Estat. El tancament de centres educatius i unitats educatives en valencià, l’eliminació de la immersió lingüística, així com el tancament de mitjans de comunicació en la nostra llengua, són algunes de les expressions més clares de la regressió pel que fa als drets lingüístics al País Valencià.

2. La Generalitat ha de vetlar perquè l’Estat pose punt i final a les actuacions de membres del cossos i forces de seguretat que es caracteritzen per un supremacisme lingüístic del castellà respecte del valencià. Així, ha d’aplicar la legislació vigent pel que fa al règim disciplinari d’aquests cossos, el qual considera com una falta molt greu qualsevol discriminació o assetjament per raó de la llengua. No poden quedar impunes comportaments que coarten la llibertat d’expressió dels ciutadans valencianoparlants.

3. La Generalitat Valenciana ha de fer valdre el seu paper de garant dels drets lingüístics dels valencianoparlants davant l’Estat tant en l’àmbit públic com en el privat perquè no torne a produir-se cap vexació més per motius lingüístics.

4. Denunciem la desaparició dels cursos d’alfabetització en valencià especialment per al funcionariat dels cossos i forces de seguretat destinat al País Valencià. La Generalitat Valenciana hauria d’aplicar el requisit lingüístic en la funció pública, com també establir convenis per a la formació en la llengua pròpia del País Valencià.

5. Animem la ciutadania a denunciar públicament cada cas de discriminació lingüística que es produïsca, perquè sols així es podrà obrir un camí cap a una major pressió social i sensibilització de l’opinió pública a fi que la Generalitat Valenciana garantisca l’oficialitat plena i efectiva del valencià a l’escola, a l’administració, al carrer, als mitjans de comunicació i a la societat en general.

Per tot això, les entitats sotasignades, defensores de la convivència entre pobles i dels drets humans, denunciem aquesta situació davant l’opinió pública valenciana i els organismes internacionals i ens comprometem a vetlar pels drets lingüístics de la ciutadania valenciana proclamant el dia 4 de desembre com a Dia dels Drets Lingüístics al País Valencià.

ACPV, ACV Tirant, Acicom, Escola Valenciana, Castelló per la Llengua, Ca Revolta, Confederació Gonzalo Anaya i Societat Coral El Micalet; els sindicats A Contracorrent, BEA, CCOOPV, COS, FAPA-València, Intersindical Valenciana i UGTPV; i els partits polítics PSPV-PSOE, EUPV, Compromís, ERPV, Els Verds del País Valencià i PSAN.