La Junta ordinària d’Escola Valenciana ha tingut lloc a Castelló per commemorar el 85 aniversari de les Normes de Castelló.

L’any 1932 entitats i personalitats del món de la cultura i la política varen acordar el sistema ortogràfic comú a tot el País Valencià. Aquest conveni es va materialitzar en l’adopció de les Normes de Castelló. Avui és el sisé any que Castelló per la Llengua, plataforma de la qual forma part Escola Valenciana – Col·lectius de Castelló, ha organitzat una jornada festiva i reivindicativa.

Sota el lema «Sense senyal, no sense veu: volem ja À Punt i TV3», Castelló per la Llengua ha desenvolupat durant tot el dia actes commemoratius de les Normes del 32. La Plaça de les Aules ha acollit des de les 11 hores una fira d’entitats, tallers de cultura popular: dimonis amb Botafocs i Muixeranga de Castelló, animacions infantils a càrrec de La Lluna i Esplai Pentecosta, contacontes de la mà de Contaclown. Després del dinar de germanor, els assistents han gaudit amb l’actuació musical de la Rondalla Primer de Maig. Les actuacions de la Conlloga – Muixeranga de Castelló i la Muixeranga de Cullera han anunciat la culminació del 85 aniversari de les Normes Ortogràfiques del Valencià, que s’ha clos amb la lectura del Manifest davant de la Casa Matutano.

2017: Any per la igualtat Lingüística

Escola Valenciana proclamà “2017: any per la Igualtat Lingüística”. L’acord subscrit pels membres de la Junta preveia una campanya de protecció de l’estatus legal del valencià: “Construïm la Igualtat Lingüística”, amb l’objectiu de fer visible la necessitat de crear una llei d’Igualtat Lingüística que millore les mancances de la Llei d’ús i ensenyament del valencià –LUEV–. Aquesta campanya ha recorregut el País Valencià durant les Trobades per conscienciar la ciutadania sobre la implantació d’una normativa que iguale els drets lingüístics dels valencianoparlants als dels castellanoparlants.

Ara com ara, aquesta campanya continuarà activa durant el 2018. «La discriminació per raó de llengua és una realitat que patim les valencianes i els valencians de forma quotidiana. Des d’Escola Valenciana som conscients que una llei d’iIgualtat Lingüística corregirà la vulneració dels nostres drets i contribuirà a la normalització del valencià en tots els àmbits», ha exposat el president d’Escola Valenciana, Vicent Moreno.

Les Coordinadores Comarcals que formen Escola Valenciana han aprofitat aquesta data assenyalada per desenvolupar a Castelló la junta ordinària corresponent al mes de desembre i, d’aquesta manera, poder assistir als actes commemoratius. L’entitat cívica ha agraït a l’Ajuntament de Castelló que li haja obert les portes del Consistori.

Per al portaveu d’Escola Valenciana, amb la celebració d’aquesta efemèride tan important per a la unitat de la llengua «fem valdre l’estima col·lectiva de compartir el valencià». En aquesta línia, Moreno ha remarcat: «avui tenim un registre estàndard que enforteix la nostra llengua gràcies al consens al qual arribaren gramàtics, lingüistes, periodistes, escriptors, l’any 1932, amb la ratificació de les 34 regles que conformen les Normes de Castelló».

La Federació d’Associacions per la Llengua ha volgut incidir en la importància de la diversitat dialectal dels pobles valencians «com a riquesa cultural», atès que «en cada poble parlem el valencià amb diferents accents» i, alhora, «comptem amb un eix lingüístic regit per la comunitat científica, la màxima autoritat en matèria de llengua, que posa l’accent en la unitat de la llengua i invalida amb major rotunditat els secessionistes.»

Amb tot, Escola Valenciana ha destacat: «volem compartir el valencià amb tothom, volem que el valencià siga llengua d’ús habitual en tots els àmbits i eina de cohesió social com a qualsevol país amb un idioma normalitzat i, com a tal, és urgent tindre una ràdio i una televisió pública, així com la creació d’una llei d’Igualtat Lingüística».

Un comentari a “Escola Valenciana aprofita el 85 aniversari de les Normes de Castelló per palesar la necessitat d’una llei d’Igualtat Lingüística

1. Volem fer de la nostra llengua una comunitat unida, forta i respectada per tothom perque la cultura es un dret de tots i cal lluitar per els nostres drets linguistics, perque es la nostra senyal de poble