Vila-real, Alcalalí, Monòver i Salem celebren aquest cap de setmana el lliurament de premis comarcal del Concurs literari Sambori

• En l’anterior edició del concurs de literatura en valencià va assolir una participació de 88.397 xiquetes i xiquets, 684 centres educatius i 4.003 mestres, professores i professors.

• El Premi Sambori és un certamen vinculat a les Trobades d’Escoles en Valencià que promou l’ús literari del valencià dins l’àmbit educatiu i afavoreix la normalitat de la llengua.

Imatge d’arxiu del lliurament de premis del Concurs Sambori 2017. Foto: Prats i Camps.

Enguany, el concurs de literatura en valencià Premi Sambori compleix 20 anys. Han sigut milers i milers de xiquetes i xiquets els que han compartit amb la Fundació Sambori les seues narracions i la construcció de mons imaginaris. Amb la primavera, la Federació d’Associacions per la Llengua – Escola Valenciana enceta el calendari festiu de les Trobades d’Escoles en Valencià i, de forma paral·lela, la Fundació Sambori i les Coordinadores Comarcals celebren les gales de lliurament de guardons del Concurs Sambori.

Guardonades en el lliurament de premis del Concurs Sambori 2017. Foto: Prats i Camps.

El divendres 13 d’abril, Alcalalí, Monòver i Vila-Real són els tres pobles que inauguren la vintena edició dels Premis Sambori comarcals, seguits per Salem el 15 d’abril. Hi haurà un total de 17 trobades literàries en les quals es guardonaran a les joves promeses de l’escriptura. Ara com ara, les obres guardonades en aquesta fase comarcal concorreran en la fase de país, que l’any passat va comptar amb la participació de 88.397 xiquetes i xiquets, 684 centres educatius i 4.003 mestres, professores i professors. Les xifres converteixen aquest certamen literari en el més nombrós d’Europa.

La Fundació Sambori ha impulsat el 20é Premi Sambori amb l’objectiu de promoure i difondre l’ús literari del valencià dins l’àmbit educatiu. Tots els nivells educatius han tingut l’oportunitat de presentar les seues obres creatives, des de l’alumnat d’Infantil, Primària, Secundària, Batxillerat i Cicles Formatius, fins a la Formació de Persones Adultes i Escoles Oficials d’Idiomes (EOI) i d’alumnes amb Necessitats Educatives Especials.

La Fundació Sambori

L’any 1998 la Fundació Sambori creà el concurs literari Premi Sambori a fi d’incentivar la creativitat artística i imaginativa, esperonar la participació de tots els centres educatius del País Valencià, obrir camins per a la normalització lingüística i l’ús social i cultural del valencià, defensar els drets lingüístics i la unitat de la llengua per tal d’incrementar-ne el coneixement i la utilització, fomentar la promoció, l’agermanament i la col·laboració amb les llengües i cultures del món.

L’any 2012 el concurs arribà, mitjançant diferents convocatòries, a una gran part dels territoris de parla comuna. A més dels dos concursos que es fan al País Valencià (20è premi escolar de literatura en valencià i 15è concurs universitari de narrativa), també es convocà a Catalunya, Franja de Ponent i Catalunya del Nord (6è Premi Sambori Òmnium) i a Mallorca (3r Premi Sambori a les Escoles Mallorquines).

Calendari dels lliuraments de Premis Sambori comarcals

13 d’abril: Vila-real (la Plana), Monòver (les Valls del Vinalopó) i Alcalalí (la Marina Alta)

15 d’abril: Salem (la Vall d’Albaida)

20 d’abril: Rafelguaraf (la Ribera), Llanera de Ranes (la Costera), Biar (l’Alcoià-Comtat)