Orba, Aldaia, l’Olleria, Quartell i Riba-roja del Túria canten la cançó de la Trobada

La cançó “Som i serem paraules” ha sonat amb força a Orba (Marina Alta), Aldaia (l’Horta Sud), l’Olleria (la Vall d’Albaida), Quartell (Camp de Morvedre) i Riba-roja del Túria (Camp de Túria) que han acollit les seues respectives Trobades d’Escoles en Valencià, dissabte 13 d’abril.

Trobada a Orba

Des de primera hora del matí, Orba juga a la tradicional pilota i escolta contacontes com a preàmbul dels tallers preparats pels centres educatius i la partida de llargues de la vesprada. L’exposició “Orba en el temps” rep a tot l’alumnat participant en una trobada organitzada per la CAPPEV de la Marina Alta i que “compartim amb molta il·lusió per poder celebrar per primera vegada la trobada a Orba, un poble que tenia ganes de ser seu acollidora, i que amb l’esforç de totes les associacions locals hem aconseguit que hui siga un èxit, com s’ha demostrat amb totes les samarretes Som i serem paraules exhaurides” explica la presidenta de la CAPPEV, Francesca Giner.

Trobada a l’Olleria

La primera de les cercaviles de hui s’ha iniciat a les 16.30 hores al parc Beat Ferreres de l’Olleria, amb la participació del Porronet Micalet, logotip de la Trobada de la Vall d’Albaida. L’edició XXXII, organitzada per la Coordinadora de la Vall d’Albaida per la defensa i ús del Valencià, amb la col·laboració de l’Ajuntament de l’Olleria i dels centres educatius, té com a objectiu “estructurar la comarca i cohesionar els centres educatius; treballar per la cultura, la identitat i la llengua; i dignificar el model d’escola inclusiva que ensenya en valors” comenta el president de la coordinadora, Josep Andrés. Vesprada de tallers i activitats amb l’ambientació del concert de La Gira amb els grups Ramonets, Canta Canalla i La Fúmiga.

A les 17.00 hores han eixit les dues cercaviles amb la representació comarcal de l’Horta Sud per acudir a  la plaça Europa d’Aldaia, on cada centre educatiu ha lliurat un vaixell per composar un mural col·lectiu. El president del Guaix- Coordinadora pel Valencià de l’Horta Sud, Vicent Font ha remarcat que “la Trobada és un treball en equip, un equip il·lusionat, un poble que respon, Aldaia, i bon grapat de comunitats educatives de la comarca que es comboien per fer una Festa per la llengua. El Guaix aporta l’experiència de les 31 trobades anteriors i convida a seguir fent camí. I hi ha una resposta sorprenent dels centres educatius que cada primavera trauen al carrer la llengua que com a valencianes i valencians tant ens estimem”.

La cercavila de Riba-roja del Túria s’ha iniciat també a les cinc, encara que la setmana ha estat plena d’activitats com la Trobada Musical amb la participació de 32 centres, o el lliurament del premi de literatura Sambori amb més de 7.000 treballs participants “amb un increment de participació de les narracions de la zona castellanoparlant com ara Bugarra, Xest, Requena o Ademús” explica la representant de la coordinadora comarcal d’Escola Valenciana, Alexandra Usó, qui a més explica que “desitgem que el patrimoni de tots els valencians i valencianes siga compartit, respectat i sobretot estimat per totes les persones que vivim al nostre territori. Les paraules ens permeten comunicar estima, valors, objectius i aprenentatge al nostre alumnat. Hem sigut, som i serem paraules d’un poble que amb l’ús i el respecte a la llengua, i a les seues tradicions, amalgama una diversitat enriquidora per la que paga la pena continuar treballant”.

Quartell

I vint anys després, Quartell acull de nou la Trobada. El centre educatiu Santa Anna de la localitat, primer de la comarca en encetar l’ensenyament en valencià, ha preparat un documental per visualitzar els inicis i el recorregut d’un treball que queda reflectit en la festa en la qual hui participen els centres educatius de la comarca de Camp de Morvedre. “Érem, som i serem escola” és el títol i fil conductor de l’audiovisual “i de la reivindicació pel valencià dels centres educatius dels nostres pobles” explica la presidenta de la Coordinadora per l’ensenyament en Valencià del Camp de Morvedre, Maria Josep Soriano. Una Trobada, en la seua XXIV edició, que és  “vertebració comarcal i estima per la nostra llengua”. La festa clourà amb el concert de La Gira amb l’actuació del grup Nanets Band.