Escola Valenciana convida a participar en els 42ns Premis Baldiri Reixac

• La Fundació Carulla, impulsora dels guardons, destinarà fins a 100.000 € en projectes educatius innovadors
  • Els premis incorporen la categoria Baldiri Connexions, que reconeixerà i impulsarà projectes educatius conjunts entre centres i agents culturals
  • La convocatòria espera assolir les 400 candidatures, mantenint la línia ascendent de les últimes edicions

La Fundació Carulla convoca la 42a edició dels Premis Baldiri Reixac, que reconeixen l’excel·lència educativa arreu dels territoris de l’Estat de parla catalana. Els guardons, repartits en quatre categories, destinaran fins a 100.000 € als projectes educatius, centres i alumnes que oferisquen respostes originals, creatives, transversals i integradores als reptes de l’educació del segle XXI. L’art, la cultura i la llengua són els pilars d’una convocatòria oberta a tots els integrants del sector educatiu i fomenten la interacció i la col·laboració entre alumnes i professionals de l’ensenyament i del sector cultural.

Educació i Cultura, un binomi transformador

La gran novetat d’enguany és la categoria Baldiri Connexions, que ofereix a centres educatius i agents culturals la possibilitat d’aliar-se i presentar un projecte compartit que propose l’art i la cultura com a palanques de transformació educativa i social. Per part dels centres, s’hi poden presentar tant escoles, instituts i zones escolars rurals com escoles d’educació especial i de formació d’adults. Per part de la cultura, hi podran participar les entitats, artistes, equipaments, associacions i escoles de música que tinguen l’empenta i l’interès en col·laborar en un projecte educatiu. En total s’atorgaran sis premis Baldiri Connexions, dotats amb 4.000 € cadascun, a més de la participació al programa d’acompanyament i impuls pel curs 2020-2021 amb la UOC i la formació de pedagogies artístiques 2020.

Baldiri Escola, Experiències i Alumnes

El Premi Baldiri Escola és el més ben dotat de totes les categories, amb deu guardons de 3.000 € cadascun. Enguany s’han obert dues categories específiques per a les Illes Balears i el País Valencià per reforçar la tasca educativa en català més enllà del Principat. Els Premis Baldiri Escola valoren quatre pilars del projecte educatiu: l’organització i gestió educativa, les metodologies innovadores, la cooperació amb la comunitat educativa i l’entorn, i la presència de la cultura, les arts i la llengua catalana.

El Premi Baldiri Experiències reconeix les millors experiències d’aprenentatge col·lectives dins i fora de l’aula, especialment si són úniques, innovadores i han donat resposta a un repte educatiu a través de llenguatges artístics i creatius. Els 25 premis de 500 € es reparteixen entre totes les etapes formatives preuniversitàries, des d’Infantil fins al Batxillerat i Cicles Formatius de Grau Superior.

Finalment, el Premi Baldiri Alumnes posa l’accent en l’alumnat i distingeix els treballs de recerca realitzats català, fets amb rigor, innovació i creativitat, i amb un enfocament cultural. Els cinc guardons de 1.000 € cadascun s’atorgaran a alumnes emprenedors, curiosos i expeditius, amb esperit crític i intel·ligència emocional, i que defensin la diversitat, la igualtat i la cohesió social.

El llistó del 2019, ben alt

Els participants podran presentar les seues candidatures fins a la mitjanit del 27 de gener del 2020. Entre els mesos de febrer i abril començarà el procés de selecció de finalistes i es faran les visites, reunions i entrevistes corresponents. Durant el mes de maig es faran públics els guanyadors i
guanyadores de cada categoria, i el 7 de juny tindrà lloc l’acte de lliurament dels premis.

L’any passat els Premis Baldiri Reixac van batre el rècord de candidatures rebudes amb 387 propostes, 13 més que en l’edició anterior. S’hi van presentar 74 escoles, 216 alumnes i 97 mestres. Per regions, Catalunya va rebre 344 candidatures (180 a la província de Barcelona, 55 a Lleida i Tarragona, i 54 a Girona); les Illes Balears, 18; i el País Valencià, 25.