Aquest divendres 4 de desembre, Escola Valenciana i diferents entitats han commemorat el Dia dels Drets Lingüístics del País Valencià a les portes del Palau de la Generalitat.

A l’acte han acudit representants de les entitats socials Escola Valenciana – Federació d’Associacions per la Llengua, Plataforma per la Llengua, Acció Cultural del País Valencià, Intersindical Valenciana, SEPC, STEPV, Associació Ciutadania i Comunicació (ACICOM), Associació d’Escriptors en Llengua Catalana (AELC), FAMPA–València, Plataforma pel Dret a Decidir, Societat Coral el Micalet i Unió de Cooperatives d’Ensenyament Valencianes (UCEV), que han demanat una reunió al president de la Generalitat, Ximo Puig, amb la finalitat de manifestar-li el rebut a les quatre sentències del Tribunal Suprem (TS) contra el Decret 61/2017 del Consell.

Les entitats socials denuncien que aquestes sentències continuen obviant la Carta Europea per a les Llengües Regionals o Minoritàries. Tanmateix, ignoren la jurisprudència fixada per moltes sentències del TS i del Tribunal Constitucional que validen l’equivalència legal de la doble denominació de “valencià” i “català”. També menystenen la pràctica normalitzada de relacions entre els governs que tenen llengua compartida i que compta amb la cobertura legal de la Llei del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, alhora que crea un problema on no existia.

Les quatre sentències del TS suposen un greu atac contra l’autogovern del poble valencià i són també un menyspreu a les autoritats acadèmiques que reconeixen la unitat de la llengua, així com un intent d’impedir que el valencià supere la seua condició de llengua minoritzada i discriminada.

Aquestes entitats també demanen que la Generalitat Valenciana treballe en positiu per a la millora social del valencià. Insisteixen que cal avançar cap a la igualtat amb una Llei d’Igualtat Lingüística i la cooperació amb els governs de Catalunya i les Illes Balears, per a continuar sumant majories socials i polítiques.

També han demanat que la Generalitat entre a formar part de l’Institut Ramon Llull i que s’execute l’acord de les Corts Valencianes per a la reciprocitat de les ràdios i televisions públiques dels territoris amb llengua compartida.

Escola Valenciana i altres entitats presenten l’Informe de Denúncies dels Drets Lingüístics de 2020

Aquest divendres també s’ha presentat l’Informe de Denúncies dels Drets Lingüístics al País Valencià 2020, elaborat per les entitats socials Escola Valenciana – Federació d’Associacions per la Llengua, Plataforma per la Llengua, CCOO PV, Intersindical Valenciana, FE CCOO PV, SEPC, STEPV, Associació Ciutadania i Comunicació (ACICOM), Associació d’Escriptors en Llengua Catalana (AELC), FAMPA–València, Plataforma pel Dret a Decidir, Societat Coral el Micalet i Unió de Cooperatives d’Ensenyament Valencianes (UCEV).

L’informe, que es pot consultar a l’enllaç 4D2020.escolavalenciana.org pretén visibilitzar la discriminació que pateix la ciutadania quan parla valencià al País Valencià, malgrat estar a l’empara de la llei vigent. Així, cada 4 de desembre diferents entitats d’arreu del territori commemorem el Dia dels Drets Lingüístics amb l’objectiu de posar fi a la vulneració de drets lingüístics de les persones valencianoparlants.

Un comentari a “Escola Valenciana i altres entitats commemoren el #4D a les portes de la Generalitat

1. És massa indecent i insoportable que a aquestes alçades, després de tantes décades de lluita, continue passant el que passa.
    És menyspreiable el menspreu pel nostre idioma i les persones que el volen fer servir!
    És cosa de troglodites, de salvajes, res a veure amb la civilizatció….
    Com es pot aguantar això??
    És insoportable, ja n’hi ha prou!
    Els transgressors del dret l’ idioma deuen ésser penalitzats!
    Una miqueta de justícia!