Entrevista a “l’Squad d’Aitor i Júlia”

‘L’Squad de Júlia i Aitor’ és una proposta de programa d’entreteniment desenfadada i divertida amb la qual la productora valenciana Tresdeu vol atrapar la gent més jove de la casa. A l’Squad, Aitor (18 anys) i Júlia (21 anys) volen formar un equip amb qui triomfar a Twitch i TikTok i, per això mateix, han organitzat un càsting ple de reptes. Fes la teua aportació a: squad.escolalab.org!

Objectiu de finançament assolit:

En què consisteix aquest projecte?

Es tracta d’una websèrie pensada per a Youtube, on Aitor i Júlia buscaran la millor squad possible per a desenvolupar la seua carrera com a creadors/es de contingut en valencià. Com si es tractara d’un càsting, aniran passant joves interessats/es a formar-ne part! A qui escolliran? Aconseguiran independitzar-se i dedicar-se al que més els agrada?

A quina necessitat sociolingüística tracta de respondre aquest projecte?

L’Squad intenta suplir la falta de contingut i de creadors/es en valencià a Internet. El consum audiovisual en joves ha migrat completament a les xarxes socials on la majoria veu continguts (sèries, pel·lícules i altres formats) en castellà i inclús alguns en anglés però molt pocs/poques joves consumeixen audiovisual en valencià. És important situar en Internet productes fets per i per a joves en la nostra llengua, un espai més que hem de conquerir si volem que perdure el nostre parlar.

Per què aquest projecte i en aquest format? / Aquest projecte pot normalitzar l’ús i creació de contingut audiovisual elaborat en valencià a les xarxes socials?

El format teníem clar que havia de ser nadiu d’Internet i amb joves. Amb aquest projecte trobem que podem influir a la joventut a l’hora d’expressar-se més en valencià a les xarxes socials. I el format és perquè es consumisca amb el telèfon mòbil, que al final és el que més utilitzem en el nostre dia. Ens trobem que gent valencianoparlant comunica a les xarxes en castellà basant-se en la premissa que l’escoltarà molta més gent, si bé l’audiència de l’espanyol és més gran també hi ha moltíssima més competència en tots els formats i temàtiques. Els catalanoparlants som deu milions de parlants, una xifra gens menyspreable. Si aconsegueixes arribar a un 1%, hauràs aconseguit un èxit aclaparador. En l’àmbit de temàtiques és molt més fàcil fer-te visible. Hi ha algú jugant al Fortnite en català? En espanyol hi ha milions de persones intentant-ho sense èxit.

Quin impacte tindrà el projecte en relació a la nostra llengua?

És un granet més. L’Squad vol ser un aparador de creadors i creadores de contingut en valencià. Donarem a conéixer 12 perfils diferents, els i les espectadores veuran com són, com interactuen i decidir si volen seguir-los i consumir el seu contingut. També volem animar a eixa gent que es vol iniciar en aquest món però té dubtes o no sap si començar, perquè ho faça també en la nostra llengua. A poc a poc normalitzant la utilització del valencià en un espai tan obert com Internet, on hi ha un miler d’espectadors. I que també servisca de mirall per al nostre dia a dia. Aplicar-ho també a altres espais quotidians.

Què es pot esperar d’aquest projecte a llarg termini?

La nostra intenció és que es coneguen molts més creadors/es, que hi haja sinergies entre ells i acabar formant una comunitat forta, unida i diversa que es retroalimente.

Si obtenim més finançament, serem capaços d’allargar la primera temporada tants capítols siga possible. Ens endinsarem en les xarxes socials al més pur caçatalents per trobar noves persones disposades a unir-se a l’Squad. I que acabe havent un vertader reclam d’aquest contingut. Però com a objectiu final, esperem descobrir futurs creadors i creadores de contingut en la nostra llengua i donar visibilitat.

A què destinareu els diners que aporte la gent?

Tots els diners que obtinguem seran exclusivament destinats per cobrir les despeses de producció, gravació, guió i edició de la proposta. Hem aconseguit coordinar un equip professional de persones que farà possible un contingut de molt bona qualitat perquè es puga gaudir des del mòbil però també des de la televisió de casa!

Per què és important fer aportacions a l’Squad?

És important perquè el valencià ha d’estar present a les xarxes socials, que és el mitjà de comunicació on passem més tots i totes, ja no és exclusiu dels/les joves, i tampoc és el futur, sinó el present. Amb aquest projecte descobrirem nous personatges als quals seguir i contribuirem a fer que els i les nostres filles, netes, germans, cosins o amics vegen la nostra llengua com una llengua de futur que s’adapta perfectament als nous llenguatges i formats!