Almenara i Rafelbunyol acullen les Trobades 2022 de la Plana Baixa i l’Horta Nord

L’esdeveniment ha tingut lloc el matí de diumente 8 de maig

Escola Valenciana ha celebrat aquest matí les Trobades 2022 d’Escoles en Valencià d’Almenara (la Plana Baixa) i Rafelbunyol (l’Horta Nord) amb el lema “L’escola que ens fa lliures”, que reivindica “l’escola de Joan Fuster i la de les i els mestres que dia a dia ens fan, i ens han fet, persones lliures, amb consciència i capacitat crítica”, una escola “universalista i crítica” que ha de tindre el valencià com a llengua vehicular, que és “l’única forma d’aconseguir un alumnat competent en valencià”.

Les Trobades han posat el focus en la necessitat “d’apostar pels programes lingüístics òptims”, que són els únics que poden “garantir l’adquisició del valencià”, i entre els quals destaca la immersió lingüística, que és la “millor llavor per avançar en el plurilingüisme, tant als centres d’infantil i primària, com també a secundària”.

Almenara (la Plana Baixa)

La Festa per la Llengua 2022 de la Plana Baixa s’ha celebrat aquest diumenge al municipi d’Almenara, organitzada per Col·lectius per la Llengua de Castelló, la Coordinadora de la Plana Baixa per l’Ensenyament en Valencià i Escola Valenciana i en la qual han participat més de 12.000 persones.

La Trobada ha començat amb una cercavila pels carrers d’Almenara, seguida d’actuacions i la Jota d’Almenara i interpretacions de diferents albades dedicades a Joan Fuster i Escola Valenciana. Després, ha tingut lloc l’actuació de l’escola La Llavor.

A continuació, ha tingut lloc la inauguració de la Festa per la Llengua, amb els parlaments institucionals i el lliurament de premis del concurs de dibuix. La representant de Col·lectius per la Llengua de Castelló, Maria Nebot i Calduch, ha destacat “l’enorme implicació de l’Ajuntament d’Almenara i tota la comunitat educativa del municipi”. També “de tot l’associacionisme que existeix a Almenara, que compta amb una enorme Xarxa d’entitats, associacions i agrupacions que s’han bolcat en la participació d’aquesta Trobada”.

Tot seguit s’han inaugurat els diferents tallers, a càrrec dels centres educatius, associacions, entitats i institucions. Després, ha tingut lloc l’actuació de balls a càrrec de l’escola Censal de Castelló i el Centre Municipal de les Arts Rafael Martí de Viciana de Borriana i les actuacions de l’Escola de Música Moderna d’Almenara, el grup de zumba i cardiofitness. FPA-Paulo Freire, el grup infantil i jove de funky hip-hop. FPA-Paulo Freire, la Colla Garramatxa de Dolçaines i Tabalets i la representació d’”El cassó de Llorenç”, a càrrec de l’associació de teatre RECULL d’Almenara.

Més tard, s’ha celebrat el concert “El cel i les formes del vent” a càrrec d’Eva Gómez, seguida de la cloenda de la Festa per la Llengua. De vesprada, ha tingut lloc el concert “La vida és una festa” a càrrec de Dani Miquel I el final de la Festa amb l’Associació Cultural de bombos i tambors d’Almenara.

A aquesta Trobada han acudit l’alcaldessa d’Almenara, Estíbaliz Pérez; l’alcaldessa de la Vall d’Uixó i diputada d’Esports i Memòria Històrica de la Diputació de Castelló, Tania Baños; la diputada de Cultura de la Diputació de Castelló, Ruth Sanz; l’acadèmic i vicepresident de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, Joan Rafael Ramos; el director general de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme de la Generalitat Valenciana, Rubén Trenzano; el Director Territorial d’Educació, Cultura i Esport de Castelló, Alfred Remolar; l’acadèmica de l’AVL, Rosa Agost, l’acadèmic de l’AVL, Ramon Ferrer; i representants sindicals, institucionals i d’entitats socials de la Plana Baixa.

Rafelbunyol (l’Horta Nord)

El municipi de Rafelbunyol ha acollit aquest diumenge la Trobada d’Escoles en Valencià de l’Horta Nord 2022, organitzada per la Coordinadora pel Valencià Horta Nord, Escola Valenciana i l’Ajuntament de Rafelbunyol, en la qual han participat més de 8.000 persones de tota la comarca.

El president de la Coordinadora pel Valencià Horta Nord, Pablo Montaner  i Brotons, ha destacat els “que finalment s’ha pogut celebrar la Trobada a Rafelbunyol després de 3 anys de pandèmia, en el qual enguany també vam haver d’ajornar la Trobada per la pluja”. Aquest fet “ens han fet estar treballant durant tres anys al costat de la comunitat educativa i l’Ajuntament de Rafelbunyol, amb qui hem estat molt a gust i que ens han ajudat en tot”. A més, s’han demostrat “les ganes boges de Rafelbunyol per a organitzar aquesta Trobada, que enguany també ha tingut una Trobada de Secundària, el premi Sambori comarcal i moltíssimes activitats al voltant”.

Aquest esdeveniment ha arrancat amb una cercavila pels carrers de Rafelbunyol amenitzada amb una colla dolçaines i tabals. Tot seguit, s’han inaugurat els diferents tallers a càrrec de centres educatius, entitats i institucions i ha tingut lloc l’actuació d’Òscar Tramoyeres, a més de  partides de pilota i colpbol durant tot el matí a càrrec del club pilotari de Rafelbunyol. Després, ha tingut lloc una Dansà popular, a càrrec de l’Escola de danses, cant I música tradicional de Rafelbunyol i, per últim, la visita del mural commemoratiu de la Trobada.

A aquesta Trobada han acudit la vicepresidenta de la Diputació de València, Maria Josep Amigó Laguarda; la  diputada de Normalització Lingüística de la Diputació de València, Dolors Gimeno; la diputada de Compromís a les Corts Valencianes, Nathalie Torres; l’acadèmica i secretària de l’AVL, Immaculada Cerdà, i representants sindicals, institucionals i d’entitats socials de l’Horta Nord.