La Comissió 9 d’Octubre crida a guanyar sobiranies per al poble valencià

El curs que s’inicia ha de ser el de l’aprofundiment de les polítiques de progrés i país

Entitats, sindicats i partits convoquen la manifestació del 9 d’Octubre

La Comissió 9 d’Octubre ha fet pública la convocatòria de la manifestació del 9 d’octubre, la qual tindrà lloc a València, a les 18 h. des de la Pl. de Sant Agustí.

La Diada obre un curs marcat per les properes eleccions autonòmiques i locals, i és moment per a fer balanç i apuntar les propostes que s’han de traduir en polítiques positives per continuar millorant la vida de valencians i valencianes.

Els últims anys hem viscut un context molt complex: s’han sumat una persistent crisi econòmica i social (que arrosseguem des del 2008), una pandèmia mundial amb greus efectes sobre la vida i l’economia, i la invasió russa d’Ucraïna i la subsegüent inflació alimentada pels preus d’energia i aliments. Un context al qual la societat valenciana ha respost amb l’aposta pel reforç dels serveis socials, de l’educació i la sanitat, i d’aposta pels valors de progrés i país, contràriament a l’emergència en el conjunt de l’Estat espanyol i en bona part d’Europa de valors i forces insolidàries i d’extrema dreta.

Però, tot i això, aquesta suma d’emergències imprevistes han tingut una repercussió molt notable en el poble valencià, a causa de la manca d’un autogovern ple, situació que ha tingut una quàdruple conseqüència negativa:

a) En primer lloc, la persistència de l’infrafinançament, que impedeix que els valencians i valencianes disposem dels diners necessaris per a garantir uns serveis socials de qualitat, amb problemes allà on mirem (la sanitat desbordada, Renfe de rodalies amb un servei lamentable, sense inversions en infraestructures…).

b) En segon lloc, la manca de competències deixa en mans del Govern espanyol la protecció a l’agricultura valenciana, que novament ha estat abandonada i no ha pogut comptar amb exempcions a les sancions de la UE a Rússia, com si han fet els governs belga i italià amb els seus sectors més afectats per la guerra.

c) En tercer lloc, la limitació legislativa que pateixen les nostres Corts (dipositàries de la sobirania popular valenciana) ens impedeix als valencians i valencianes poder prendre decisions per a fer front a la greu crisi econòmica i social, i a la crisi climàtica, i facilita la judicialització de qualsevol acord executiu del Consell com a via de bloqueig de l’acció de govern.

d) En quart lloc, els poders de l’estat (el Govern, el Congrés i també els tribunals) han mostrat poc respecte per la igualtat lingüística, impedint o dificultant les mesures impulsades des del nostre país per posar fi o limitar la discriminació per raó de llengua. A més, els partits polítics espanyols majoritaris han impedit per igual la reciprocitat del senyal de les televisions valenciana, catalana i balear quan han ocupat la Presidència de la Generalitat, tot i la posició favorable a aquesta dels dos altres socis de l’actual Govern valencià.

En aquest darrer sentit, la Comissió 9 d’Octubre valora com a molt greu la concessió per part de la Policia Nacional d’un homenatge a un membre de la ultradreta valenciana, el nom del qual apareix sovint vinculat a episodis de violència i de coaccions, i exigeix a la Delegada del Govern espanyol la retirada pública del reconeixement i la sanció disciplinària del comissari de policia responsable.

Finalment, la Comissió 9 d’Octubre constata la necessitat d’augmentar les quotes d’autogovern, i particularment.

1) Renovar els esforços per aconseguir un model de finançament just.
2) Guanyar sobiranies, això és, capacitat de decisió efectiva en el més
diversos àmbits (econòmic, dels serveis socials, d’ordenació del territori, de
mobilitat, de protecció dels nostres sectors productius, de la cultura i la llengua, de la relació i la cooperació amb els altres territoris del mateix àmbit lingüístic..).
3) Reafirmar l’aposta pels valors del respecte a la diversitat (de llengua,
origen, condició sexual…), el feminisme, l’ecologia, la igualtat d’oportunitats i la democràcia, enfront de l’emergència de l’extrema dreta a l’Estat i a Europa.

El 9 d’Octubre inaugura un curs que significa un repte per al poble valencià, i les organitzacions que formem la Comissió l’encarem amb el convenciment que hem, i podem, guanyar sobiranies.

La Comissió 9 d’Octubre està formada per les entitats Acció Cultural del País Valencià (ACPV), Associació Cívica Valenciana (ACV) Tirant lo Blanc, Ca Revolta, Decidim, Escola Valenciana, Plataforma per la Llengua, Societat Coral El Micalet; Bloc d’Estudiants Agermanants (BEA); els sindicats CCOO-PV i Intersindical Valenciana; i els partits Compromís, ERPV, EUPV i Podem