Escola Valenciana: «Una llei d’igualtat lingüística garantirà els nostres drets»

• València aconsegueix reunir amb èxit més de 30.000 assistents a la Trobada.

• Escola Valenciana aprofita les Trobades per demanar al Govern valencià la creació d’una llei d’igualtat lingüística.

Avui diumenge València ha tancat el tercer cap de setmana de Trobades d’Escoles en Valencià amb la participació de 30.000 persones. La Marina Alta, les Valls del Vinalopó, l’Horta Nord, l’Alacantí, el Baix Vinalopó i el Baix Segura, la Vall d’Albaida, ja han celebrat les festes d’estima col·lectiva pel valencià amb una afluència de 89.000 persones, que s’han impregnat d’artesania, balls tradicionals, cultura popular, tradició, jocs populars, tallers escolars, música i festa. Les Trobades posen en relleu la tasca de tota la comunitat educativa i l’èxit dels programes d’ensenyament en valencià, com una aposta de futur, en un món cada vegada més globalitzat. En valencià, creixem, arrelats al medi, arrelats al coneixement.

«Tenim el dret de viure en valencià»

Escola Valenciana ho té ben clar: «Necessitem una llei d’igualtat lingüística. Som conscients que la Llei d’ús i ensenyament del valencià, després de 33 anys, no ha donat els fruits que esperàvem, per la qual cosa, s’ha de completar», ha exposat el vicepresident d’Escola Valenciana, Joan Cortés, que ha remarcat: «Si bé és cert que fa tres dècades teníem un context social i lingüístic diferent, des d’Escola Valenciana pensem que cal desenvolupar una normativa que corregisca les asimetries lingüístiques i les actituds discriminatòries des del principi del respecte i la interculturalitat.»

Amb el lema ‘Construïm la Igualtat Lingüística’, Escola Valenciana està recollint signatures en el marc de les Trobades d’Escoles en Valencià, amb l’objectiu de demanar al Govern valencià la creació d’una llei d’igualtat lingüística. El portaveu de l’entitat cívica ha al·ludit a les dificultats que sovint troben les valencianes i els valencians quan s’expressen en la seua llengua: «Totes les valencianes i tots els valencians tenim el dret de viure en valencià i, no obstant això, ens veiem obligats a canviar de llengua. Malauradament, ens trobem en una situació de marginació: volem que una llei d’igualtat lingüística ens garantisca el nostre dret de parlar valencià en tots els àmbits.» En aquests termes s’ha expressat Joan Cortés per fer visible com de coherent i just és crear una llei que assegure els drets de les valencianes i els valencians: «Altres territoris amb llengua pròpia, com pot ser Galícia, el País Basc i Catalunya, tenen lleis de protecció lingüística.» Per aquesta raó, «Els poders públics han de vetllar per la correcta implementació dels plans de normalització i foment del valencià i posar en marxa totes les polítiques necessàries per garantir la plena igualtat lingüística.»

La Coordinadora d’Alumnes, Mares, Pares i Professors per l’Ensenyament Públic en Valencià –CAPPEPV–, ha celebrat el 30 aniversari de la Trobada al cor del cap i casal. Per primera vegada, la Trobada a València ha tingut lloc als carrers del centre de la ciutat, a la Plaça de l’Ajuntament. La presidenta de la CAPPEPV, Laura Font, s’ha mostrat satisfeta: «És una meravella poder trobar-nos en aquest espai urbà tan simbòlic. Avui, el valencià està en el lloc que li correspon: davant de l’Ajuntament de València, de la casa de totes i de tots, recorrent tots els carrers del centre i estenent-se pertot arreu. Es tracta de la primera vegada que desenvolupem ací els actes, tot i que en la primera Trobada a València, l’alcaldessa Clementina Ródenas, ens obrí la porta de l’Ajuntament i, en les successives festes per la llengua, el Palau de la Generalitat Valenciana; i les xiquetes i els xiquets els oferien àlbums amb dibuixos als representants polítics que ens rebien.»

En aquesta línia, Laura Font ha reiterat: «En valencià, creixem. I tant, que creixem. L’altre dia vam poder fer la gala del lliurament del Premi Sambori en la fase dels centres educatius de València al Teatre Principal i els Premis de la Natura a la ciutat al Botànic.  Fou molt bonic omplir uns espais que durant tants anys ens han sigut vedat. A València comencem a respirar normalitat i és precisament aquesta normalitat la que estem transmetent a la nostra llengua.» A més, la presidenta de la CAPPEPV ha declarat: «En molts aspectes, la nostra ciutat és referent per a unes altres i, amb aquesta iniciativa, el valencià s’obri camí dins i fora de les administracions.»

És difícil fer un resum de tot allò que ha constituït la XXXa Trobada a València. Entre la gran varietat d’activitats, cal destacar la manifestació per l’escola en valencià, les exposicions, el concert de la Gira a l’IES Lluís Vives, els contacontes, el ritme de la jornada a càrrec de les bandes de música, les dolçaines i els tabals, les batucades, les diverses actuacions, la dansà oferida pel Grup de Danses Sant Roc, la radioEscola, els més d’un centenar de tallers confeccionats per 53 centres educatius, associacions, la universitat i altres organitzacions i entitats. Tota aquesta festa per la dignitat del poble valencià s’ha tancat amb el concert de Ramonets.

La Trobada ha comptat amb la presència de nombrosos dirigents polítics i institucionals, que han donat suport a aquesta festa pel valencià.