• La Trobada d’Ador i Palma de Gandia ha reunit més de 13.000 persones.

• La FEV ha criticat que alguns partits polítics tracten de desprestigiar els professionals del món de l’educació.

Aquest dissabte, la Trobada d’Ador i Palma de Gandia ha reunit les comunitats educatives, les famílies, el veïnat, les associacions de cultura popular i les entitats de les comarques de la Safor i la Valldigna. En total, vora 13.000 persones han gaudit de música, festa i llengua. Hi ha hagut de tot: cercavila, balls populars, bandes de música, jocs tradicionals, contacontes, tallers escolars, actuacions, concerts de música de la Gira, exposicions, etc.

Amb la dotzena festa que ret homenatge a l’escriptor Joan Fuster ja són 140.000 les persones que han cridat ben fort ‘Nosaltres, pel valencià’, de nord a sud del País Valencià. Les festes per la llengua posen en contacte totes les persones que donen continuïtat al valencià i fan valdre la cultura popular.

El portaveu de la Federació d’Associacions per la Llengua – Escola Valenciana —FEV—, Vicent Font, durant els parlaments de la Trobada ha defensat la tasca «impecable» dels professionals del món de l’educació que «dia rere dia fan possible l’ensenyament en valencià» i ha remarcat: «Alguns partits polítics ataquen els docents i tracten de desprestigiar l’ensenyament públic, de qualitat i en valencià. Aquesta campanya està orquestrada amb intencions electoralistes. No podem permetre que aquests partits, que no s’estimen gens la llengua, tracten de qüestionar el saber fer dels equips docents i les comunitats educatives. Hem de dir-ne prou».

En aquesta línia, Font ha assenyalat que «l’escola és un dels pilars de la nostra societat. L’escola forma la ciutadania del futur. Així que és una gran irresponsabilitat atacar-la». A més, «els raonaments que fan servir no tenen cap trellat, no es basen en principis pedagògics ni científics. La intenció és clara: pretenen fer trontollar el prestigi social i la llarga trajectòria d’èxit de les comunitats educatives. Pretenen trencar la convivència social,  participativa i democràtica que guia l’ensenyament en valencià».

Ador i Palma de Gandia: XXXa Trobada de la Safor-Valldigna

La Coordinadora de la Safor-Valldigna pel Valencià ha celebrat el 30 aniversari de la Trobada a Ador i Palma de Gandia. No és gens fàcil fer una síntesi de totes les activitats que han donat forma a la XXXa Trobada de la Safor-Valldigna. Entre la gran varietat d’actes, cal destacar-ne la desfilada de cultura popular de la cercavila, que ha comptat amb la Colla de Cabuts El Llidoner, les dolçaines i tabals Fa ReSol, les associacions Batalla de Bernissa, Cal Dir Espurna i Amics de la Música de Palma, l’Agrupació Musical Sant Cecília d’Ador, les Danses la Faltriquera i la Murtera, els Moros i Cristians d’Ador…

En aquest aplec pel valencià els assistents han pogut veure exhibicions de natació sincronitzada i pilota valenciana, a més de visitar les exposicions dels ajuntaments d’Ador i Palma amb tot allò que és típic de cada poble. Així, «la gent aprecia i valora la riquesa cultural que tenim al nostre abast i sovint no en som conscients», ha comentat la portaveu de la Coordinadora de la Safor-Valldigna pel Valencià, Pilar Gregori, i ha afegit:  «Nosaltres també hem confeccionat una mostra especial: hem reunit tot el material gràfic que disposem de les 30 Trobades que hem celebrat i ha quedat preciós. L’hem exposat i la gent ha quedat meravellada. Hem pogut percebre el pas del temps…».

Pilar Gregori ha fet un balanç positiu tant de la jornada de germanor com de les tres dècades de dedicació a les festes pel valencià: «Hi ha hagut anys que ens ha sigut més difícil organitzar Trobades, però la gent s’anima cada vegada més, la participació és creixent. Les famílies d’altres pobles, quan arriba Pasqua, ja volen saber on es farà la Trobada. Aquesta gran festa és per a les veïnes i els veïns un esdeveniment al qual volen assistir. No se’l volen perdre. I nosaltres, des de l’organització, estem contents que siga així».

Ador i Palma de Gandia han constituït el nucli de les comarques de la Safor i la Valldigna, on s’han donat cita més de 13.000 persones procedents del Real de Gandia, Bellreguard, la Font d’en Carròs, Benirredrà, Alfauir, Potries, l’Alqueria de la Comtessa, Daimús, Almiserà, Tavernes de la Valldigna, Xeresa, Almoines, Barx, Rafelcofer, Beniarjó, Piles, Castellonet de la Conquesta, Simat de la Valldigna, Benifairó de la Valldigna, Beniflà, Gandia, Guardamar de la Safor, Llocnou de Sant Jeroni, Miramar, Oliva, Palmera, Ròtova, Vilallonga i Xeraco.

Tota aquesta festa per la dignitat de l’ensenyament en valencià ha conclòs amb el concert de la Gira d’Escola Valenciana a càrrec de Lilit i Dionís i la Trocamba Matanuska. La Trobada ha comptat amb la presència de nombrosos dirigents polítics i institucionals de les dues comarques, que han donat suport a aquesta festa pel valencià. Els representants de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, Artur Ahuir i Immaculada Cerdà no s’han volgut perdre aquesta cita amb la llengua.

La portaveu de la Coordinadora també s’ha mostrat satisfeta amb l’acte de lliurament de premis del Concurs Sambori, que es va desenvolupar el dijous 10 de maig i va comptar amb l’actuació de l’alumnat de sisè de Primària del CEIP La Murtera. Tothom va quedar embadalit amb la representació del Ball dels Nanos, el Ball de la Magrana, el Ball del Drac o de la Cuca Fera, el drac que que va ballar entre el públic assistent al Frontó d’Ador, lloc on s’atorgaven els guardons. A més, hi va haver una exhibició de muixeranga molt aplaudida.

Un comentari a “XXXa Trobada de la Safor-Valldigna: Escola Valenciana qualifica d’«impecable» la tasca dels docents que fan ensenyament en valencià

1. Cuando empiece a funcionar, a emitir la nueva televisión, se podrán ver Les Trobades, son más de 30 años, de Trobades, y nunca se ha hecho un reportaje por la televisión valenciana.