Un euro, llavor de solidaritat a Santa Pola a benefici de Proactiva Open Arms

• L’IES Cap de l’Aljub ha acollit la presentació de la campanya al voltant de la celebració del Dia de la Pau.
  • El segon patró de Nuestra Madre Loreto de Santa Pola i un voluntari d’Open Arms han explicat la problemàtica dels rescats a l’alumnat del centre.

Escola Valenciana presentà, el passat 28 de gener de 2019, “Un euro, llavor de solidaritat” a l’IES Cap de l’Aljub de Santa Pola, campanya que enguany recaptarà fons per a l’ONG Proactiva Open Arms, també amb l’objectiu de crear consciència sobre la crisi humanitària migratòria i oferir recursos educatius als centres sota el lema de “Salvem vides a la Mediterrània”. L’elecció de la localitat per a aquesta presentació ha representat un homenatge al vaixell Nuestra Madre Loreto, que va rescatar de la mar 12 persones el passat mes de desembre i que, amb la col·laboració de Proactiva Open Arms, van fer arribar al port de Malta.

El segon patró del Nuestra Madre Loreto, Vicent Sempere, explicà l’experiència del rescat i ha manifestat com “és d’inhumà deixar que la gent s’ofegue a la mar”. Per la seua banda, el voluntari de Proactiva Open Arms, Joaquín Acedo, exposà com es planifica i es porta a terme un rescat, així com les dificultats amb què es troben per trobar un port que vulga acollir les persones rescatades en alta mar, mentre naveguen sense rumb durant dies, en condicions precàries i comptant amb unes  provisions i uns recursos fungibles que minven amb rapidesa en proporció a la quantitat de persones rescatades i els dies que han de sobreviure embarcats.

L’alcaldessa de Santa Pola, Yolanda Seva, ha agraït a la seua ciutat i als seus conciutadans el suport que han demostrat durant el salvament que va protagonitzar la tripulació de Nuestra Madre Loreto i l’acollida amb què han rebut la campanya “Euro, llavor de solidaritat”. En la seua intervenció, la presidenta de l’Antina de Santa Pola, entitat federada a Escola Valenciana, Hermínia Buades, així com la presidenta de l’AMPA, Rami Soler, van coincidir a animar l’alumnat “a la participació i a mobilitzar-se perquè la seua generació han de ser un exemple de col·laboració per fer del nostre món un lloc en què no hi haja motius perquè les persones hagen d’abandonar la seua terra i la seua família”.

El director general de Responsabilitat Social de la Conselleria de Transparència, Josep Ochoa, remarcà la implicació de les institucions “en projectes que segueixen els objectius de desenvolupament sostenible de l’ONU i compromesos en valors”, plantejament en què ha insistit el vicepresident d’Escola Valenciana, Joan Cortés, a l’incloure la funció i acció social d’una campanya social “que posseeix una vessant econòmica, amb la recollida de donacions per tal de finançar les activitats d’Open Arms; una vessant de conscienciació social, a través del ressò generat als mitjans de comunicació i a les xarxes socials; i una vessant educativa, convergent amb el model educatiu que promou l’entitat, basat en els valors de convivència, el cultiu del pensament crític, l’aprenentatge cooperatiu i la visió humanística continguda en les àrees curriculars”. “Si la humanitat no és capaç de trobar solucions a aquestes crisis migratòries”, ha afegit, “no serà capaç de construir un futur de progrés i de benestar social, perquè, a la llarga, aquestes tragèdies humanes acabaran condicionant la societat del benestar a Europa i a la resta del món”.

Què em hem de saber de Proactiva Open Arms

El voluntari de Proactiva Open Arms, Joaquín Acedo, ha comentat també la situació actual del vaixell, bloquejat a Barcelona per l’autoritat marítima “per no ser segur per al rescat, però encara ho és menys que no rescate ningú les persones que es juguen la vida per arribar a Europa”, una de les accions que, juntament amb la denúncia pública de la crisi migratòria i la sensibilització, constitueixen les activitats de l’ONG.

Proactiva Open Arms és una organització no governamental i sense ànim de lucre que té la principal missió de rescatar de la mar a totes aquelles persones que intenten arribar a Europa. La crisi migratòria a Europa és una situació humanitària crítica, la qual es va agreujar en 2015, per l’increment del flux de refugiats que comparteixen l’esperança d’arribar a països europeus, a través de perilloses travessies per la Mediterrània.

La majoria d’aquests moviments de població es caracteritza per una migració forçada de víctimes de conflictes armats, persecucions, pobresa, canvi climàtic o violacions massives dels drets humans. Són situacions que aprofiten les xarxes delictives de tràfic il·lícit d’immigrants, que els exposa al transport en condicions perilloses o degradants, principalment a dones, xiquets i xiquetes.

Des del setembre del 2015 a agost del 2018, Proactiva Open Arms ha aconseguit salvar 59.395 vides, ha oferit a aquestes persones l’oportunitat d’arribar a terra ferma després d’emprendre el viatge més perillós de les seues vides en mar obert, com el cas de les 12 persones rescatades pel pesquer de Santa Pola, Nuestra Madre Loreto, que fugien de les llanxes de les autoritats líbies i que van traslladar a Malta.

Escola Valenciana convida els centres educatius a celebrar el 30 de gener, Dia Escolar de la No-Violència i la Pau, amb aquesta campanya solidària. Les xiquetes i els xiquets que vulguen, hauran d’aportar sols un euro dels seus estalvis, amb aquest senzill gest aportaran el seu gra d’arena en el foment de l’ajuda humanitària per a construir un món més just.

Escola Valenciana aprofita aquesta campanya, no únicament per recaptar un fons d’ajuda, també ofereix als centres educatius, xarrades i recursos didàctics amb la col·laboració de Proactiva Open Arms.