La Trobada a Rossell reivindica la memòria del poble valencià: «Som i serem paraula viva»

• Èxit de participació en la XIIa Festa per la Llengua del Maestrat: més de 2.500 persones s’han impregnat de llengua, cultura i festa pel valencià.

• Vora 207.500 persones han compartit els tresors del diccionari blanc i blau de Francesc Ferrer Pastor en les 19 Trobades celebrades arreu del País Valencià.

• El 8 de juny, l’Alcoià-Comtat clourà el calendari festiu de les Trobades.

Enguany, Escola Valenciana, sota el lema “Som i serem paraules”, ha volgut retre homenatge al lexicògraf i activista cultural, Francesc Ferrer i Pastor. «Fou un artesà que ha rescatat les paraules de l’oblit», segons ha expressat el president de l’entitat cívica, Natxo Badenes, que ha deixat palès com d’important ha sigut per a la història de les valencianes i els valencians l’aportació cultural de Francesc Ferrer: «Les paraules que atresora el diccionari blanc i blau ens parlen del passat, el present i el futur del nostre poble, la vitalitat de la nostra llengua, l’estima per la nostra cultura. Amb aquesta memòria col·lectiva teixim el nostre avenir i creixem ben arrelats al territori. Som i serem paraula viva».

El Maestrat ha celebrat la XIIa Festa pel Valencià a Rossell. En el marc d’aquesta festa que dignifica el valencià i totes les seues manifestacions culturals, Natxo Badenes ha assenyalat quin és el model d’excel·lència educativa: «L’ensenyament en valencià ha demostrat ser un model d’èxit, perquè, després de més de 30 anys d’aplicació de la Llei d’ús i ensenyament en valencià de 1983, generacions d’alumnes han aconseguit un nivell òptim de competència lingüística, tant en castellà com en valencià, i han tingut un rendiment curricular exemplar. Els bons resultats d’aquesta experiència educativa han constituït l’espenta d’eixida de l’actual llei de plurilingüisme».

La XIIa Festa per la Llengua al Maestrat ha arrancat amb la tradicional cercavila, que ha recorregut els carrers de Rossell al ritme de la Banda de Música del poble. Més de 2.500 persones han gaudit de l’ampli ventall d’activitats que l’organització ha posat al seu abast. Entre aquestes, caldria destacar-ne l’exhibició de pilota valenciana, l’exposició de les portades i els logotips finalistes de la Festa per la Llengua i de la Revista Niño, així com el lliurament dels premis respectius.

La Trobada d’Escoles en Valencià del Maestrat ha atorgat especial rellevància al component musical. Durant tota la jornada festiva i reivindicativa hi ha hagut actuacions de diferent mena: el concert desenvolupat per alumnes de l’Escola Jaume I de la Sénia, l’exhibició de música tradicional dels Dolçainers i Nanos de Sant Rafel del Riu, així com els concerts de La Gira d’Escola Valenciana amb el grup Trobadorets i l’actuació en acústic de Mascarats, que ha tancat el teló a la XIIa Festa per la Llengua del Maestrat.

El president de Maestrat Viu, Pau Fabregat, ha transmés la importància d’aquesta Festa per la Llengua: «És motiu de satisfacció arribar a un poble i que ens òbriguen les portes les professores i els professors, mestres, pares i mares, l’ajuntament, les associacions de cultura popular… i que hi haja tanta gent implicada. El resultat ha sigut una Festa per la Llengua molt participativa. N’estem molt contents». En aquest sentit, Pau Fabregat ha comentat que «la festa pel valencià a Rossell simbolitza que la nostra llengua no entén de fronteres ni d’administracions, sinó que transcendeix més enllà i és un element d’unió entre els territoris de cruïlla».

L’any 2017 es va aprovar el Decret contra el despoblament de municipis. El Maestrat és una comarca que, malauradament, pateix aquesta realitat: «Cada vegada hi ha més pobles buits. Necessitem polítiques de continguts reals per fer front a aquest problema greu que afecta a les comarques de l’interior, al món rural. Cal capgirar aquesta situació. Des de Maestrat Viu treballem en un document en el qual plantegem el problema i les possibles solucions», segons ha exposat Pau Fabregat.

De forma semblant, l’alcalde de Rosell, Evaristo Martí ha expressat: «Des de l’Ajuntament de Rossell col·laborem amb Maestrat Viu en tot allò que podem per superar aquest repte, que és el despoblament. Actes com la Festa pel Valencià fan que els pobles estiguen vius. Cal que totes les administracions s’involucren per evitar la desaparició de pobles». A més, l’alcalde ha agraït a totes les persones que han fet possible la jornada de convivència: «És un goig veure tanta gent que defensa la llengua. Durant tot el dia hi ha hagut moltes paradetes, moltes activitats, molta participació. A Rossell cultivem i cuidem el valencià i hem ajudat a què aquest esdeveniment tinga lloc».

La Festa per la Llengua del Maestrat, organitzada per Maestrat Viu, Escola Valenciana, el CRA La Bardissa, els ajuntaments de Rossell, Sant Rafel i la Pobla de Benifassà, ha comptat amb la presència de l’acadèmic de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, Lluís Meseguer, i el representant de l’STEPV, Lluís Espada, així com un bon nombre de personalitats polítiques dels pobles del Maestrat.