Manifest: Un país 9 d’escoles

Escola Valenciana fa una crida a la ciutadania a baixar al carrer i participar en la commemoració del naixement del poble valencià. En la Diada Nacional del País Valencià volem reivindicar les nostres arrels i també el nostre futur. «Un País 9 d’escoles» ens farà avançar vers una societat més justa i igualitària.

La nostra entitat suma la seua veu a la defensa de l’horta, es manifesta pel dret de parlar valencià i el restabliment de les emissions de la televisió pública de Catalunya i les Illes Balears al nostre país.  A més, sota la convicció de la justícia social, en Escola Valenciana demanem un finançament just i la derogació de la LOMCE.

Fa uns dies, ens sumàvem a la convocatòria internacional de mobilitzacions pel clima en defensa del futur, d’un planeta viu i d’un món just. En Escola Valenciana cridem ben fort que cal revertir l’escalfament global per garantir la vida a la Terra. Així, som coherents amb aquests principis i reivindiquem la protecció dels terrenys agrícoles, sobretot, ara que l’horta d’Alboraia pateix la destrucció dels camps de cultiu, que es veuran reconvertits en ciment. Concretament, 264.000 metres quadrats de terra fèrtil es transformaran en la carretera V-21. No podem permetre que l’urbanisme atroç arrase sense contemplacions un mode de vida arrelat al medi i enderroque la nostra història. L’emergència climàtica es troba hui a Alboraia. Protegim la nostra terra.

Des del punt de vista econòmic, el País Valencià necessita un finançament just per part de l’Estat espanyol. El tracte il·legítim que patim les valencianes i els valencians ens discrimina respecte d’altres comunitats autònomes, que reben una inversió superior per habitant. Des de fa anys, aquesta marginació fiscal afecta la nostra qualitat de vida i el nostre benestar social. Amb un finançament just tindrem un augment considerable de la inversió en serveis, sanitat, educació, infraestructures, polítiques contra l’atur…  La renda valenciana està per davall de la mitjana espanyola. Ja n’hi ha prou d’espoli.

En un altre ordre de coses, Escola Valenciana defensa el dret de l’alumnat a aprendre valencià en tot el País Valencià. L’ensenyament en valencià és sinònim de qualitat educativa i afavoreix el plurilingüisme. La nostra entitat exigeix al proper Govern espanyol la derogació de la LOMCE i la creació d’una nova llei educativa, fruit d’un consens polític, educatiu i social. No podem permetre que es torne a legislar sense comptar amb els professionals del món de l’educació ni amb les famílies.

Tothom és conscient que la nostra llengua necessita una llei d’igualtat lingüística, que protegisca el dret de la ciutadania a parlar valencià i, alhora, vetle pel correcte exercici d’aquesta llibertat. Fa 35 anys que en Escola Valenciana demanem que el personal funcionari acredite la plena capacitació lingüística com a condició indispensable per poder treballar a les administracions públiques. D’aquesta manera, les valencianes i els valencians tindríem garantit el nostre dret de ser atesos en valencià i, amb tot, s’evitarà la discriminació per raó de llengua.

Si bé és cert que la posada en marxa de la ràdio i la televisió pública de les valencianes i els valencians ens ha fet recuperar un valor cultural i lingüístic potent, també volem tornar a veure les televisions públiques d’altres territoris amb els quals compartim la llengua i la cultura. Sols així deixarem enrere la foscor de la censura imposada per l’anterior govern. Volem la reciprocitat en les emissions d’IB3 i TV3.

Fet i fet, hui, reivindiquem «Un país 9 d’escoles» ple de memòria col·lectiva, arrels i futur.