Torna La Gira, Torna el IV Disc de la Música en Valencià, Torna Obrint Pas

Amb el mes de març arriba La Gira, el Vé Festival Itinerant de Música en Valencià. Un festival que es presentarà el proper dijous 4 de març a la Sala el Loco de València, amb les actuacions d’Artur Caravan i DJ Pascu Selector. La Gira preveu enguany superar els 25.000 assistents en els 22 concerts que programa a les localitats de Burjassot, València, Benimaclet, Alfarrasí, Bonrepós i Mirambell, Barcelona, Elx, Gàtova, Benimaclet, Gandia, Mutxamel, l’Alfàs del Pi, Calp, Estivella, Morella, Alacant, Sueca, Parcent, Benlloch (amb els dos dies del Feslloch, el fetsival de cloenda), Cocentaina i Mallorca. A més, enguany la Gira viatja al País Basc, a la localitat de Tolosa, en el marc d’un programa d’intercanvi de grups.  Hi participen en total més 40 grups.

En els seus V anys de vida, La Gira no sols ha aconseguit consolidar-se com a festival valencià de referència sinó que ha anat augmentant escenaris, a Catalunya i les Illes Balears i enguany també més enllà dels territoris de parla comuna. L’objectiu és anar sumant escenaris per poder potenciar la distribució de grups geogràficament.  La columna vertebral del projecte continuen sent les Trobades d’Escoles en Valencià, funcionant com a punt d’atracció per als alumnes d’institut i universitari. La Gira és posible gràcies a dotzenes de col·laboradors, les entitats comarcals d’Escola Valenciana, i associacions de tota classe que hi participacipen, així com grups musicals i equips tècnics.  És una proposta de tots i totes.

IV Disc dels Músics i Cantants en Valencià

L’entitat de joves Reviscola i Escola Valenciana amb la col·laboració de la Universitat de València, la Universitat Jaume I de Castelló i la Universitat d’Alacant han editat el IV Disc de la Música en Valencià. Un disc recopilatori amb 22 cançons, que resumeix La Gira’09 i mostra un ventall de les darreres novetats discogràfiques en valencià, de diferents estils i tendències. Des del pop independent, l’electrònica, la cançò d’autor, el folk, l’ska combatiu o el rock més clàssic. Un disc del que s’han editat 10.000 exemplars que es repartiran gratuïtament en els concerts de La Gira, Trobades i esdeveniments universitaris. Els grups que hi participen són: Òscar Briz, Aspencat, Sènior i El Cor Brutal, Pep Gimeno Botifarra, 121 dB, Verdcel, Orxata Sound System, Sensevaís, Desgavell, Arthur Caravan, Skalissai, Enderrocks,  Mugroman, Hugo Mas, Compartir Dóna Gustet,  Carles Dénia i la Nova Rimaire, Neuròtics, Batà, Inseminació, Lonomdelporc, Rascanya, Miquel Gil.

Un plat fort inaugural: Obrint Pas a Falles 2010

El proper dimecres 17 de març La Gira dóna el seu tret d’eixida, i de quina manera. Ho farà a Burjassot, amb el retorn del grup Obrint Pas. Els de Benimaclet tornen als escenaris després d’un any i mig d’inactivitat als escenaris valencians, sense oferir una actuació en gran format, llevat d’alguns acústics puntuals, i que servirà d’escalfament per a la preparació de la gravació del seu proper disc. Tot just un mes abans, a La Nit d’Escola Valenciana, l’entitat va premiar aquest grup amb el guardó a l’ús social de la llengua: "Obrint Pas  exemplifica l’èxit i el treball ben fet de joves compromesos amb la nostra llengua i que s’han convertit en l’avantguarda de la música en valencià. La capacitat de reunir milers de joves en concerts, els missatges dels seus temes i el fet d’haver-se convertit en símbols de la flama dels joves valencians que defensen una cultura, una llengua i un País, fan dels integrants d’aquest grup de música de gran èxit  el referent de la generació que ha estudiat en valencià i que viu en valencià". En aquest concert estaran acompanyats per 121 dB, grup revelació del rock independent alternatiu del cap-i-casal que col·lecciona premis de diversos consursos i mitjans de comunicació, i un grup que es triarà per votació popular mitjançant la xarxa social Facebook. En 8 dies han participat ja més de 4000 persones en les votacions, Atzembla i Skalissai van al capdavant amb més d’un miler de vots cadascún d’ells.