Entitats demanen al Consell que prioritze la política lingüística per assolir una veritable igualtat lingüística

Les entitats havien demanat una reunió amb el conseller d’Educació Vicent Marzà per tractar diversos assumptes en matèria lingüística. En concret sobre la situació del valencià al sud del País Valencià, en aspectes com: mitjans de comunicació, ús social, ensenyament del valencià i en valencià; exempció, nova llei d’igualtat lingüística o la situació del valencià a les administracions públiques. Doncs bé, el conseller d’Educació ha delegat la reunió en el director general Rubén Trenzano.

Les entitats qualifiquen de decebedora la reunió per no haver aconseguit compromisos concrets sobre objectius i temporalitat, ni tampoc haver donat resposta satisfactòria a les reivindicacions presentades per la Plataforma de Professorat de Valencià del Baix Segura el passat mes de novembre de 2015. Aquesta plataforma va presentar un document de propostes immediates, a mitjà termini i a llarg termini, que no han estat considerades pel Consell de la Generalitat. Açò suposarà que el nou curs 2016-17 començarà amb els mateixos problemes endèmics que pateix la nostra llengua a les comarques castellanoparlants i el professorat que imparteix valencià.

Per això, les entitats han demanat al director general una resposta immediata de l’Administració valenciana a les revindicacions del professorat de valencià, i la redacció d’unes instruccions escrites sobre quines han de ser les actuacions de la inspecció educativa, els equips directius i les famílies mentre no es pose fi a les exempcions. Unes exempcions que suposen una discriminació lingüística per una part considerable de l’alumnat, que veu com se li castiga a no tindre la capacitació en una de les dues llengües oficials del país.

A més, les entitats li han traslladat la necessitat d’una actuació amb valentia en política lingüística que s’hauria de concretar en assumptes com garantir els drets lingüístics de tot l’alumnat valencià, de qualsevol part del domini lingüístic, a ser competent en les dues llengües oficials; la resposta a les reivindicacions de la Plataforma de Professorat de Valencià del Baix Segura; el respecte dels drets del professorat de valencià en les comarques castellanoparlants; la creació de les assessories de valencià; la promulgació d’una llei d’igualtat lingüística, la redacció d’un manual d’usos lingüístics per les administracions públiques o l’establiment d’un sistema comunicatiu compartit en valencià.

Finalment, les entitats han sol·licitat una nova reunió amb el conseller d’Educació per traslladar-li les seues propostes i reivindicacions amb l’objectiu d’aconseguir canvis normatius al llarg de la present legislatura per avançar envers una igualtat lingüística plena tant a l’ensenyament com al conjunt de la societat valenciana.