Trobada a Novelda: la llengua com a patrimoni

• «El valencià és la clau per accedir al plurilingüisme»

• Novelda celebra per primera vegada la Trobada al cor del poble i ha comptat amb més de 5.000 persones.

Les Trobades de la Marina Alta i les Valls del Vinalopó han aconseguit reunir 20.000 persones de 43 pobles. Les festes per la llengua posen en contacte totes les persones que donen continuïtat al valencià i transmeten el valor de les manifestacions populars. Avui, Novelda ha traspuat cultura i llengua en la XXa Trobada d’Escoles en Valencià de les Valls del Vinalopó. En valencià, creixem: aquesta Trobada ha evidenciat les oportunitats que ofereix el coneixement i l’ús del valencià en tots els àmbits.

El president d’Escola Valenciana, Vicent Moreno, ha declarat: «Som un país amb dues llengües. Podem afirmar que som afortunats. Tenim un gran patrimoni i l’hem de cuidar. Cada territori, cada comarca, cada poble, té múltiples identitats, té les seues particularitats, cosa que ens enriqueix profundament.» D’aquesta manera, el portaveu de la Federació d’Associacions per la Llengua, ha al·ludit a un dels objectius fonamentals de l’entitat cívica: «Escola Valenciana, des del respecte i la convivència entre cultures, pretén que tot l’alumnat tinga les mateixes oportunitats quan encare el món laboral. El valencià garanteix el plurilingüisme. Per tant, sumar llengües és una aposta de futur.»

De forma semblant, el president de la Coordinadora per la Llengua Terres del Vinalopó, Lluís Gómez, ha exposat: «les mares, els pares, els mestres, tota la comunitat educativa, hem de vetllar pels interessos de les nostres filles i els nostres fills, és a dir, hem de triar el programa educatiu que millor s’adapte al nostre context social i lingüístic, però hem d’anar a més, no ens podem aturar, hem de caminar per assolir el plurilingüisme, el domini de tres llengües. Sols així, aquests ciutadans del futur, tindran les competències adequades que exigeix un món globalitzat.» Així, Lluís Gómez ha volgut remarcar: «Cal que l’escola forme ciutadans amb un domini equilibrat de castellà i valencià, i una llengua estrangera, com l’anglés, independentment del territori on visga. Es tracta d’oferir igualtat d’oportunitats a totes i a tots.» A més, el president de la Coordinadora de les Valls del Vinalopó, ha agraït «el paper fonamental de les escoles, les associacions de tota la comarca i l’Ajuntament de Novelda, perquè la jornada festiva haja sigut tan lluïda.»

La festa d’estima col·lectiva pel valencià s’ha desenvolupat, per primera vegada, en el cor de Novelda: els carrers del centre històric han acollit els colors de la cercavila, amenitzada per la Colla els Ous i el Sarnatxo de la Romana, la Colla el Terròs de Petrer i la Colla Xaramita Cana de Novelda. El Tio Guerra i la Tia Pera, els gegants del Pinós, no han volgut faltar a la festa, com tampoc els senyors de Monòver, en Pere Maça i Beatriu Carròs, Xiulit i Catalineta, i tota una família de cabuts. Aquesta cita tan especial ha comptat amb la presència del Rei Sant Bonifaci i la Reina Mare de Déu del Remei, de la Gent de Nanos de Petrer, que també ha lluït a Cap Llaurat, Cantinera, Copi i Mariner. Els senyors amfitrions, inspirats en figures medievals de Novelda dels segles XIV i XV, Pere Maça de Lliçana i Brianda Cornells de Lluna i Aragó, s’han presentat acompanyats per nans com Jorge Juan, el Cavaller, la Iaia i el Dimoni. El Grup de Danses del Pinós i les exhibicions muixerangueres de la Colla de Cultura Popular de l’Alacantí El Corball, han meravellat els més xicotets.

Entre els més de 30 tallers escolars i la participació de més de 40 associacions dels pobles veïns, cal remarcar la implicació, per primera vegada, del Conservatori de Música Mestre Gomis i del Conservatori Professional de Dansa, que ha oferit una mostra de balls populars, com el Bolero de l’Alcúdia, U de Biar i Pa i Bous.

La festa pel valencià ha comptat amb la presència de l’alcalde de Novelda, Armando Esteve, que s’ha mostrat satisfet de què Novelda haja sigut el poble amfitrió de la Trobada i ha agraït la gran participació que ha tingut. Aquest esdeveniment ha rebut gran suport institucional, com ara la presència de l’alcalde de la Romana, Nelson Romero; l’alcalde del Pinós, Lázaro Azorín; l’alclade de Monòver, Natxo Vidal, i regidors d’aquests pobles i de Petrer i la majoria de la Corporació Municipal de Novelda; l’acadèmic Brauli Montoya i el vicerector d’Estudis i Formació de la Universitat d’Alacant, Enrique Herrero.

El concert de La Gira d’Escola Valenciana amb Pellikana, Trobadorets i Arreu, ha fet vibrar a grans i a xicotets, i ha penjat el cartell ‘fi de festa’ a una intensa jornada de Trobada. Un gran nombre de representants polítics dels pobles veïns han acudit a Novelda per commemorar els 20 anys de Trobades a les Valls del Vinalopó.

Un comentari a “Trobada a Novelda: la llengua com a patrimoni