El 30 d’abril la Ribera celebrarà la XXXIIa Trobada de Centres en Valencià a Guadassuar

• Les primeres vuit Trobades han reunit més de 89.000 persones.

• Les festes de l’ensenyament en valencià fan visible quin és el model educatiu òptim.

València, Fontanars dels Alforins, Alacant, Crevillent, Albalat dels Sorells, Sant Vicent del Raspeig, Novelda i el Verger han reunit més de 89.000 persones en les vuit festes per la llengua desenvolupades fins ara. Darrere de les xifres hi ha un excel·lent equip de treball i una organització de més de vuit mesos per fer lluir cadascuna de les Trobades d’Escoles en Valencià. La tasca de les Coordinadores Comarcals, la comunitat educativa, les famílies i les associacions de cultura popular és fonamental. Fer Trobada és fer amigues i amics.

El diumenge 30 d’abril les Trobades continuen el seu recorregut pel País Valencià. Guadassuar acollirà les manifestacions de la cultura popular valenciana en una diada nodrida d’activitats, que palesa l’estima col·lectiva pel valencià i la cohesió entre pobles. La Coordinadora de Centres en Valencià de la Ribera i la Coordinadora de la Marina Alta són les entitats més històriques que formen part d’Escola Valenciana. Enguany, les dues associacions han complit 32 anys de defensa i promoció de l’ensenyament en valencià. Entre els actes festius que tindran lloc durant tota la jornada, destaquen la cercavila, les partides de pilota valenciana, les danses populars, les muixerangues, els tallers escolars, les animacions de carrer, els concerts de música de la Gira, el teatre, els jocs tradicionals, les exposicions, etc.

Programació

De bon de matí, a les 9 hores, els centres participants en la Trobada d’Escoles en Valencià de la Ribera es concentraran en la plaça de Sant Bernat i les germanes. Des d’Alzira i Sueca arribaran sobre rodes totes les persones que se sumaran a la iniciativa ‘Vine-te’n en bici a la Trobada’. Mitja hora més tard s’iniciarà la cercavila, que recorrerà la Plaça Major, els carrers Major, Venerable Agustí Pascual Marqués de Sotelo i Gran Via. L’organització ha previst que a partir de les 10’30 hores tindran lloc els parlaments de benvinguda i, després, es dispararan 32 salves i 32 coloms amb motiu de la XXXIIa Trobada de la Ribera.

A les 11 hores comença la festa gran amb actuacions a l’entaulat i els tallers. Les activitats de la festa popular es distribueixen en diferents espais: l’escenari principal, l’escenari segon i animacions a peu de carrer en quatre punts (carrer Pare Estanislao, Pare Efrén, plaça Reginaldo Barberà i Gran Via). Està programat vora 130 tallers escolars i paradetes, 36 actuacions de diferent mena, des de pilota valenciana, taller de muixeranga, creació de disfresses per a les danses, balls i danses populars, danses urbanes, balls moderns i balls esportius llatins, cançoner de Guadassuar, balls dels arets, cant coral, exhibició de karate, muixeranga, concert de violí, danses tradicionals, globotada, animació itinerant amb xaranga.., entre altres actes organitzats per associacions culturals de Guadassuar, Benifaió, Castelló de la Ribera, Sueca, la Pobla Llarga, l’Alcúdia, Sollana, Alzira, Manuel i Carlet.

A les 13’45 hores les Danses de Guadassuar faran una exhibició de balls al carrer Mestre Serrano. Durant tota la jornada es podran visitar les exposicions: “La història a l’escola (1901-1939)” i “Dones escriptores” al Centre Cultural de Guadassuar,”Pilota valenciana” i “Un passeig pels recordatoris de les XXXII Trobades” a l’entrada de l’antic Col·legi Balmes. A més, les persones que ho desitgen podran visualitzar la projecció de “Les mamàs belgues”, una història de dones valentes i solidàries al Centre Cultural de Guadassuar.

Des de les 11’30 hores els assistents a la Trobada podran gaudir d’una Jornada Gastronòmica als restaurants i bars de Guadassuar. Després del dinar, a les 16’30 hores, tindran lloc els parlaments de cloenda de la Trobada i a les 17 hores Dani Miquel clourà una jornada de convivència i festa pel valencià.

La celebració de la XXXIIa Trobada a la Ribera ha sigut possible gràcies al treball de la Coordinadora d’Escoles d’Ensenyament en Valencià de la Ribera, Escola Valenciana, l’Ajuntament de Guadassuar, MRP Col·lectiu d’Ensenyants de la Ribera, la Fundació Sambori, Grup de Danses ‘Bolero de Guadassuar’, Torxa Teatre, CEIP Balmes, Col·legi Sant Francesc, IES Guadassuar, FAPA València, Guadassuar per la República, Societat Musical Santa Cecília de Guadassuar, Amics i Amigues de la Muntanyeta dels Sants – Agró; Ecologia, Salut i Economia, en col·laboració amb la Muixeranga la Carabassota, la Coral Polifònica Mestre Llorenç Ruiz de Guadassuar, Singermornings Xaranga, Amics de les Danses, Adit Guadassuar, Federació Colombicultora de la Comunitat Valenciana i Xúquer Viu. A més, la XXXIIa edició d’aquesta Trobada ha comptat amb el patrocini de la Generalitat Valenciana, Generalitat Jove IVAJ, Diputació de València, Caixa Popular, Edicions Bromera, la Mancomunitat Ribera Baixa i la Mancomunitat Ribera Alta.

Premi Sambori

El proper 5 de maig a les 17’30 hores, l’Auditori Municipal de Guadassuar serà l’escenari del lliurament de Premis locals del concurs de literatura en valencià, Premi Sambori.A les 19’30 hores es procedirà al lliurament dels Premis comarcals d’aquest certamen que fa valdre les habilitats narratives de xiquetes i xiquets dels cicles d’Infantil i Primària, els joves de Secundària i els adults que estudien a les Escoles Oficials d’Idiomes i a les Escoles de Persones Adults. En acabar la vetllada, l’organització ha organitzat un sopar i l’actuació de la Gira, a càrrec de Néstor Mont, que oferirà l’espectacle ‘Homenatge a Ovidi i Estellés’.

Més informació: