IVa Festa per la Llengua a l’Alt Palància: «El valencià a l’escola ofereix igualtat d’oportunitats i és l’accés al plurilingüisme»

• ‘Nosaltres, pel valencià’ aplega més de 2.500 de persones a Bejís.

• En total, més de 127.000 persones comparteixen l’estima pel valencià en les 11 Trobades celebrades.

La Federació d’Associacions per la Llengua – Escola Valenciana, les Coordinadores Comarcals, les comunitats educatives, les associacions de cultura popular i les famílies han creat una xarxa social d’unes 127.000 persones que, agermanades sota el lema fusterià ‘Nosaltres, pel valencià’, han expressat l’estima col·lectiva pel valencià en les 11 Trobades celebrades. Demà, Ador i Palma de Gandia celebraran la trentena Trobada d’Escoles en Valencià de la Safor-Valldigna i el diumenge 13 de maig serà el torn del Maestrat: milers de persones es donaran cita a Vilanova d’Alcolea en l’XIa Trobada d’Escoles en Valencià.

Bejís ha sigut l’escenari de la festa popular que ha acostat el valencià a l’Alt Palància amb la participació que supera les 2.500 persones. Xèrica fou el punt de partida, seguit per Viver i Altura i hui, Bejís ha celebrat la quarta Festa per la Llengua gràcies a la implicació d’un conjunt de mestres i famílies que fa uns anys reivindicaren la presència del valencià en l’ensenyament. Volien que les seues filles i els seus fills tingueren les mateixes oportunitats d’aprendre valencià que la resta d’alumnes del País Valencià.

Cercavila, més d’una trentena de tallers escolars, l’actuació de Marcel el Marcià, jocs tradicionals i cooperatius, esports, balls, gimcana i moltes més activitats han conformat l’agenda d’actes festius de la IVa Trobada a l’Alt Palància, que ha tingut lloc a tot el poble: el Poliesportiu, la Plaça Major, el carrer Principal, la pineda i el paratge natural Los Cloticos de Bejís.

El castellà és la llengua habitual de la majoria de la ciutadania de l’Alt Palància, una vall de l’interior del País Valencià que llinda amb Terol a la serra del Toro. La importància d’aquesta Festa per la Llengua rau en el context social: és un territori de frontera amb predomini lingüístic castellà. Aquesta Trobada evidencia l’acostament entre les dues comunitats lingüístiques a través del coneixement del valencià i constitueix un exercici de normalitat territorial.

El president d’Escola Valenciana, Vicent Moreno, ha assenyalat el gran compromís i la tasca de la comunitat educativa de l’Alt Palància per introduir el valencià en el sistema educatiu: «La vostra iniciativa ha generat un canvi important. Fa cinc anys, l’alumnat d’aquesta comarca no tenia accés a l’aprenentatge del valencià, una de les llengües oficials del nostre país. Tanmateix, amb l’esforç i la convicció d’un grup de mares, pares, mestres, professores i professors vau sembrar la llavor de la nostra llengua en els centres educatius d’una zona històricament castellanoparlant».

Vicent Moreno ha fet valdre aquesta implicació i ha remarcat que «amb aquesta acció li heu donat igualtat d’oportunitats a les vostres filles i als vostres fills. Prompte recollirem els fruits. Prompte tindran la mateixa competència en valencià i castellà. Els heu obert les portes al coneixement, al plurilingüisme, a un futur laboral. El valencià és un regal, una oportunitat».

Per la seua banda, l’alcaldessa de l’Ajuntament de Bejís, M. José Madrid, ha qualificat d’«èxit» la Festa pel Valencià i ha comentat: «Estem entusiasmats. En el poble som 378 habitants i hui hi ha més xiquetes i xiquets que habitants. Estem encantats d’acollir aquesta festa». L’alcaldessa ha declarat que «l’Alt Palència és una zona històricament castellanoparlant. Des del nostre ajuntament donem suport a les iniciatives de les escoles per integrar-se en el sistema educatiu general i aprendre valencià».

A més, M. José Madrid ha dedicat unes paraules d’agraïment vers els pobles que formen part del CRA: Teresa, Torà, el Toro i Bejís i ha remarcat «la gran ajuda que hem tingut per part dels ajuntaments veïns i de la gent del poble, els instituts, les escoles, el professorat, les famílies, els més de 40 voluntaris, la Mancomunitat… que han fet possible la jornada de convivència».

La comunitat educativa del CRA de Teresa, Torà, el Toro i Bejís, Col·lectius per la Llengua i la Cultura de Castelló i Escola Valenciana han organitzat aquesta Festa per la Llengua en col·laboració amb la Generalitat Valenciana. El director general de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme, Rubén Trenzano, ha estat present durant les activitats lúdiques i ha encoratjat els assistents a continuar endavant amb aquestes iniciatives en positiu per l’aprenentatge de valencià.  Membres d’Escola Valenciana com Emili Gascó i M. Carmen Díaz també hi han acudit.