L’Oficina de Drets Lingüístics d’Escola Valenciana registra una vulneració lingüística al dia en 2022

El sanitari és l’àmbit que concentra un major nombre de vulneracions, seguit de les administracions locals

Escola Valenciana denuncia, mitjançant la seua Oficina de Drets Lingüístics, un increment de les vulneracions lingüístiques aquest 2022, en el qual s’està registrant una xifra rècord aproximada d’una denúncia cada 24 hores.

Enfront l’augment constant de discriminacions lingüístiques, l’entitat considera necessària l’aprovació d’una Llei d’Igualtat Lingüística a les Corts Valencianes i insta els partits del Botànic a fer-ho “de manera urgent”. Segons l’entitat “els drets lingüístics de la ciutadania no poden esperar una legislatura més”.

Per àmbits, Escola Valenciana destaca que sanitat concentra el nombre més gran de vulneracions lingüístiques, a càrrec de personal sanitari o administratiu als centres de salut i hospitals, o també aspectes relacionats amb informació sobre la covid que publiquen les administracions públiques i que no aporten aquesta informació en llengua pròpia.

L’administració local i supramunicipal també acumula un bon nombre de queixes, especialment a convocatòries de borses de treball, que només es publiquen en castellà o que no incorporen el valencià com a requisit d’accés.

Per territoris, les comarques del sud del país, i en especial el cas d’Alacant ciutat, concentren una bona quantitat de les queixes rebudes. Escola Valenciana denuncia l’obsessió de la dreta alacantina contra el valencià, a qui recorda la moció aprovada el passat mes de desembre en la qual el ple de l’Ajuntament d’Alacant es comprometia al “compliment de la Constitució, especialment, en la defensa de tots els ciutadans i dels seus drets lingüístics”. Per a l’entitat, “els drets lingüístics de valencianoparlants no estan garantits a Alacant, per la qual cosa instem a l’ajuntament a abandonar el setge contra el valencià i garantisca els drets lingüístics de tota la ciutadania”. L’entitat també insta “a restituir la posició del valencià a totes les activitats, senyalització i vida pública d’Alacant, on el valencià ha de tornar a gaudir d’una posició protagonista com a llengua oficial i pròpia de la ciutat”.