La IIIa Festa per la Llengua de l’Alt Palància reivindica la presència del valencià en l’ensenyament

• La Festa pel Valencià ha reunit més de 2.000 de persones a Altura.

• El director general de Política Lingüística, Rubén Trenzano, ha acudit a la Trobada.

Altura ha sigut l’escenari de la festa popular que ha acostat el valencià a l’Alt Palància amb la participació 2.000 assistents.  Escola Valenciana i les Coordinadores Comarcals han compartit amb més de 153.000 persones l’estima col·lectiva per la llengua en les 13 Trobades celebrades. Demà, Llíria celebrarà la trentena Trobada d’Escoles en Valencià del Camp de Túria.

El castellà és la llengua habitual de la majoria de la ciutadania de l’Alt Palància, una vall de l’interior del País Valencià que llinda amb Terol a la serra del Toro. La importància d’aquesta Festa per la Llengua rau en el context social: és un territori de frontera amb predomini lingüístic castellà.

Fa un parell d’anys, un conjunt de mestres, pares i mares, dels centres educatius d’aquesta comarca van valorar la riquesa que suposa que l’alumnat sàpiga parlar valencià i albiraren el ventall de possibilitats que ofereix aprendre valencià. Aquest interés va cristal·litzar en una festa per reivindicar la presència de la llengua en l’ensenyament. Xèrica fou el punt de partida i, avui, Altura ha celebrat la tercera Festa per la Llengua.

El portaveu d’Escola Valenciana, Emili Gascó, ha fet valdre la implicació i l’interés de la comunitat educativa de l’Alt Palància per l’ensenyament en valencià: «L’equip docent, els pares i les mares d’alumnes, han posat en relleu la realitat social de tants pobles històricament castellanoparlants que no tenen l’opció d’estudiar en valencià i volen tindre les mateixes competències que la resta de la ciutadania del País Valencià.»

A més, Emili Gascó, ha agraït el compromís dels assistents i ha expressat que «des d’Escola Valenciana ens sentim contents per la iniciativa que s’ha portat a terme en aquesta comarca. Un bon nombre de mestres i famílies desitgen formar alumnes competents en les dues llengües del país per obrir-los les portes al plurilingüisme i per obrir-los les portes al futur; és clar que el valencià és una eina més per a poder treballar el dia de demà i tota la ciutadania té el dret d’aprendre valencià, li l’hem de garantir.» Per al portaveu d’Escola Valenciana, «cal sumar llengües» a fi de «créixer personalment i professional». Amb tot: «En valencià, creixem. El valencià és la clau d’accés a altres llengües.»

Més d’una trentena de tallers escolars, l’actuació del cantautor Pau Alabajos, jocs tradicionals, , teatre, contacontes, gimcana i moltes més activitats han conformat l’agenda d’actes festius de la IIIa Trobada a l’Alt Palància, que ha tingut lloc a la plaça de la Cova Santa.

Col·lectius per la Llengua i la Cultura de Castelló i Escola Valenciana han organitzat aquesta Festa per la Llengua  en col·laboració amb la Generalitat Valenciana. El director general de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme, Rubén Trenzano, ha estat present durant les activitats lúdiques. Per la seua banda, la tinent d’alcalde de l’Ajuntament d’Altura, Rocío Ibáñez, ha comentat que acollir la Festa per la Llengua a Altura suposa: «Un sí a la cultura, un sí a l’educació. Els idiomes no han d’enfrontar sinó que han de ser motiu de concòrdia, de desenvolupament personal i d’alegria. Les llengües obrin la porta a un món multicultural.» Per aquesta raó, ha insistit Rocío Ibáñez: «Hem d’educar en la concòrdia. En un món globalitzat, les llengües ens obrin al món i ens obrin les portes a nivell laboral i personal. També ens fan més independents.» A més, Ibáñez ha fet valdre la gran participació dels instituts, les escoles, el professorat i els més de 40 voluntaris que han fet possible la jornada de convivència.