Sembrem idees, reflectim realitats

• La revista Sembra. Llengua, cultura i país és l’eina d’expressió i comunicació d’Escola Valenciana – Federació d’Associacions per la Llengua que reflecteix el nostre territori i les persones que li atorguen identitat.

• Fes clic per descarregar el Periodic_Sembra2017_EscolaValenciana
  • Disponible en paper a través de les Coordinadores Comarcals.

Editorial

«M’has robat la llengua» és la frase que li etzibà un nadiu al novaiorqués Arthur Albers, després que aquest captara en una gravadora part de la bellesa dels cants i les músiques d’una tribu en el cor d’Àfrica i el reproduïra amb l’aparell. Albers, guaità la cara indignada d’aquell home i agafà un espill que guardava en la butxaca. Li demanà al nadiu que traguera la llengua perquè es quedara tranquil en veure que la llengua continuava en el seu lloc.

I la nostra llengua? En quin lloc es troba quatre anys després de l’orfandat de Ràdio Televisió Valenciana? Han passat quatre llargs anys de llengua robada als mitjans de comunicació públics. Quin serà el futur del valencià en À Punt Mèdia? En Escola Valenciana desitgem que el nou ens comunicatiu encapçalat per Empar Marco faça un relat de l’actualitat més digna i fidel que la seua germana major i, per descomptat, volem que els continguts siguen íntegrament en valencià. Necessitem potenciar l’ús social del valencià i donar a conéixer la diversitat territorial.

Des d’Escola Valenciana volem aportar la nostra llavor per reflectir la nostra llengua i la nostra identitat. Amb la idea de captar una gran varietat de veus i reflectir les realitats que trobem en les comarques del nostre país hem donat forma a una revista d’Escola Valenciana: el Sembra. Reprenem el testimoni de les companyes i els companys que van encetar aquesta publicació l’any 1994 i que, malauradament, es va interrompre el 2007. Ara, deu anys més tard, reviscolem el Sembra. I ho fem amb molta estima, amb idèntica il·lusió que quan va nàixer. La nostra Sembra pren el títol dels quaderns escolars de l’escola de Sant Joan de Moró del mestre amic Enric Soler i Godes. Mai no perdem de vista els referents. Ens sumem a l’esforç d’aquelles mestres i aquells mestres que fa 50 anys van introduir el valencià a l’escola i treballaren per la renovació de l’escola valenciana. Aquest conjunt de docents es van atrevir a desafiar el franquisme i van fer front als continguts corcats del règim amb la pedagogia de Célestin Freinet. L’escola havia de formar xiquetes i xiquets creatius, amb valors de solidaritat, justícia i esperit crític, que es qüestionaren el món i el transformaren per assolir la igualtat.

En Escola Valenciana compartim la motivació d’aquests freinetistes i confluïm en els seus plantejaments. Per aquesta raó, la capçalera que acompanya la revista és “Sembra. Llengua, cultura i país”. La llengua ens uneix com a poble. Fer llengua és crear cultura des de l’estima i la llibertat. Amb aquests elements vertebrem la societat i construïm el país en el qual volem viure. Sembrem idees i les recollim en el primer número d’aquesta tercera etapa del Sembra, que mostra un País Valencià divers i cohesionat des del respecte a les diferents cultures que el formen. Entenem que cada comarca té una realitat social i lingüística singular i ens n’hem fet ressò.

Amb tot, en l’espill del Sembra acostem mirades i trobem complicitats. Així, hem tingut l’oportunitat de conversar amb els guardonats en la Nit Fusteriana, la XVa edició dels Premis d’Escola Valenciana que reconeixen la tasca, sempre lloable, de persones i entitats que dibuixen un país en colors vius. Enguany, el sociòleg Rafael L. Ninyoles ha rebut el Premi Josep Vicent Garcia a la Trajectòria Individual, la companyia Pluja Teatre ha sigut guardonada amb el reconeixement Extraordinari d’Escola Valenciana i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica del País Valencià ha replegat el guardó a l’Ús Social.

A més, comptem amb un reportatge sobre innovació educativa, repassem les propostes audiovisuals i les activitats que el Cinema en Valencià posa a l’abast dels centres educatius i els ajuntaments, conversem amb el Sud Trenca el Silenci, que ens acosta la realitat de fer classe en valencià al Baix Segura i com es podria millorar la situació. En aquest Sembra reflexionem sobre drets lingüístics i construïm la Igualtat Lingüística gràcies al vostre compromís social, encoratgem l’alumnat i els instituts a participar en el concurs dialèctic de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat, repensem el País Valencià des de diferents òptiques en la secció d’opinadors de la mà del mestre Vicent Pascual i el politòleg Carlos Villodres, i celebrem amb vosaltres dues efemèrides importants: els primers 20 anys del Sambori, el concurs de literatura en valencià, i els 30 anys de l’Encontre d’Ensenyants de l’Alcoià-Comtat.

Entre els continguts del Sembra podreu trobar un tast de les activitats que desenvolupen les Coordinadores Comarcals que formen Escola Valenciana, el còmic “El carrer del Voluntariat pel Valencià”, la nova campanya del Voluntariat pel Valencià, alhora que us fem partícips de la segona jornada de RadioEscola i les videorecomanacions de llibres que ens ofereix Edicions Bromera.

A tall de síntesi, Sembra és l’eina d’expressió i comunicació d’Escola Valenciana – Federació d’Associacions per la Llengua que reflecteix el nostre territori i les persones que li atorguen identitat. Esteu convidades i convidats a formar part d’aquest espill que contempla els matisos virolats de les diferents realitats socials, educatives, culturals i lingüístiques que trobem en el País Valencià. I la nostra llengua? La trobem en l’espill d’aquestes pàgines.

Fes clic per descarregar el Periodic_Sembra2017_EscolaValenciana