Escola Valenciana: «La solidaritat canvia el món»

• La campanya solidària d’Escola Valenciana recapta 9.181,16€ per a l’ONG Proactiva Open Arms.

• La dramàtica situació que viuen les persones refugiades ha centrat per tercer any la campanya «Un euro, llavor de solidaritat».

• Nombroses veus han acceptat El repte del vaixell i han denunciat que no volen més vides perdudes a la mar.

«Salvem vides a la Mediterrània» és el lema de l’onzena campanya d’Escola Valenciana «Un euro, llavor de solidaritat», que durant sis mesos ha recaptat 9.181,16€ per al projecte d’ajuda humanitària i emergència de l’ONG Proactiva Open Arms. Aquest fons ha sigut possible amb el compromís de les escoles valencianes en el foment de la conscienciació i la cultura de la pau. Hui, el port de Borriana ha sigut l’escenari on Escola Valenciana – Federació d’Associacions per la Llengua ha lliurat el fons aconseguit a Open Arms.

Des del tombant de segle hi ha hagut una explosió en el nombre de persones que s’han vist forçades a abandonar les seues cases. L’any 2014 es va produir a Europa la crisi migratòria i humanitària més gran des de la Segona Guerra Mundial: milers i milers de persones van haver de fugir dels seus països.

Per a Open Arms tot començà amb una imatge. La fotògrafa Nilufer Demir commocionà el món sencer amb la imatge d’un xiquet siri mort a la platja. Ell i la seua família tractaven d’arribar a l’illa grega de Kos. Aquesta fotografia era la tragèdia de totes les persones que havien mort ofegades a la mar mentre fugien dels horrors de la guerra, la misèria, la injustícia, i cercaven un futur millor a un altre país, lluny de les seues llars. Aquest fou el punt de partida d’Open Arms: la humanitat. Amb totes les persones oblidades pels governs.

Ara com ara, des que en setembre de 2015 aquesta ONG s’embarcara en les missions Mediterrània i Lesbos ha salvat 59.706 vides. El portaveu d’Escola Valenciana, Joan Cortés, ha agraït la tasca fonamental que desenvolupa Open Arms i ha remarcat: «La solidaritat canvia el món. Open Arms ens ho ha demostrat. Aquesta ONG ha donat una segona oportunitat a les persones refugiades que naveguen a la deriva en embarcacions extremadament precàries. Les xiquetes i els xiquets que han col·laborat en la campanya ‘Salvem vides a la Mediterrània’ han ajudat Open Arms a portar a terme aquests rescats». En aquest sentit, Joan Cortés ha exposat «la necessitat d’educar en valors de cooperació, justícia social, solidaritat i pau per crear consciència entre l’alumnat i millorar el món en què vivim. Per aquesta raó, és essencial la tasca de l’escola en la transformació de la societat».

Per un món més just: Proactiva Open Arms

Open Arms té com a missió principal protegir amb la seua presència a la mar totes aquelles persones que intenten arribar a Europa fugint de conflictes bèl·lics, persecució o pobresa. Naix d’una empresa de socorrisme i salvament marítim amb dilatada experiència a les costes espanyoles. Open Arms es dedica a la vigilància i salvament de les embarcacions de persones que necessiten auxili al mar Egeu i Mediterrani Central, així com a la denúncia de totes les vulneracions de drets humans.

El capità del vaixell Open Arms, Marc Reig, ha agraït el suport rebut pels centres educatius i ha comentat la satisfacció de rebre aquest fons: «És fantàstic, estem molt contents i, a més, sabent que ve de l’alumnat, dels xiquets, dels professors, encara ens enorgulleix més, perquè són el futur, els que poden canviar el món. Nosaltres som activistes, creiem que el futur pot ser diferent. Els nostres voluntaris van a les escoles, tracten de parlar amb l’alumnat i fan  pedagogia. És un tema important per a l’ONG».

La campanya ha comptat amb el suport de la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació. El conseller d’aquesta àrea, Manuel Alcaraz, ha destacat «el valor de participar en projectes de cooperació com la campanya d’Escola Valenciana ‘Un euro llavor de solidaritat’». Es tracta d’una iniciativa, en paraules d’Alcaraz, «magnífica, que implica i uneix tota la comunitat educativa, i suposa, a més de l’aportació econòmica, un factor pedagògic i didàctic que amplifica la solidaritat».

La roda de premsa ha comptat amb la presència del director general de Responsabilitat Social i Foment de l’Autogovern, Josep Ochoa, i el portaveu de l’Associació de Directors de Centres Públics, Francesc Mezquida.

«Un euro, llavor de solidaritat» ha estat activa des del 30 de gener, dia en què es commemora el Dia Escolar de la No-Violència i la Pau, fins a l’1 de juny. Durant les Trobades d’Escoles en Valencià s’han habilitat punts solidaris per fer aportacions a la campanya. A més, un bon nombre d’entitats i personalitats (La Fúmiga, la Jove Muixeranga de València, Conlloga Muixeranga de Castelló, la Muixeranga d’Alacant, Trobadorets, Vicent Marzà, Nerea Sanfre, Jaume Fullana…) han acceptat el Repte del vaixell, que llançà Escola Valenciana amb l’objectiu de fer visible el drama que viuen les persones refugiades i conscienciar la societat de la pèrdua de vides a la mar.

Campanyes solidàries d’Escola Valenciana

Escola Valenciana ha col·laborat amb una onzena d’entitats a través de la campanya ‘Un euro, llavor de solidaritat’. UNESCOCAT va encetar aquesta iniciativa i, la resta de campanyes, l’entitat cívica ha destinat les ajudes a projectes de Metges sense Fronteres, la Federació d’Associacions de Solidaritat amb el Poble Saharaui al País Valencià, Amnistia Internacional, Creu Roja, Escoles Solidàries –dues campanyes–, ACNUR, CEAR – PV, AFRICAHUGS i Proactiva Open Arms.