El Voluntariat pel Valencià s’acosta als 24.000 participants en els 14 anys de programa

• Escola Valenciana fomenta l’ús del valencià de forma lúdica amb el Voluntariat pel Valencià. Més informació: Voluntariat pel Valencià.

• Aquest programa assoleix unes dades de participació de més de 23.900 persones des que va començar en 2005.

• El Voluntariat pel Valencià està en marxa a 80 municipis. La Diputació de València l’ha introduït enguany entre el personal funcionari.

Dilluns, 25 de juny, el Teatre el Micalet fou l’escenari de la cloenda de la catorzena edició del projecte social Voluntariat pel Valencià amb la participació d’unes 150 persones, entre voluntàries, voluntaris, aprenentes i aprenents. El músic Xavi Sarrià, el Grup de Teatre del Voluntariat i les tertúlies del Micalet, el Teatre Sant Marcel·lí MuVeUm-Fem Teatre i el taller d’escriptura creativa, impartit per Anna Moner, van protagonitzar aquesta vetllada.

Raonar és l’eina essencial de la comunicació. Escola Valenciana fomenta l’ús del valencià de forma lúdica a través del Voluntariat pel Valencià. Més enllà de les nocions formals que suposa l’aprenentatge de llengües, l’entitat cívica crea tàndems lingüístics per potenciar la parla en situacions quotidianes. Desenvolupar la competència oral és clau perquè l’aprenent s’endinse en la cultura.

En els 14 anys de Voluntariat pel Valencià més de 23.900 persones han compartit experiències i han guanyat fluïdesa a l’hora de parlar valencià. El responsable del Voluntariat pel Valencià, Vicent Font, va agrair a totes les parelles lingüístiques el seu compromís: «Estic emocionat. Heu fet un treball magnífic: les voluntàries i els voluntaris sou els millors mestres amb què poden comptar les aprenentes i els aprenents. Gràcies a totes les persones que feu possible el Voluntariat pel Valencià. Amb la vostra iniciativa i la vostra tasca compartiu l’estima pel valencià i esperoneu altres persones a parlar en la nostra llengua».

Vicent Font va esmentar la importància de saber valencià per fer front als reptes del futur: «El valencià ens acosta al plurilingüisme. Amb el Voluntariat pel Valencià oferim un coneixement pràctic de la llengua, posem en joc el valencià i el fem nostre».

Escola Valenciana promou la normalització del valencià des de diferents vessants i en tots els àmbits: l’ensenyament, el cinema, la música, les administracions públiques, els mitjans de comunicació… Ara com ara, el Voluntariat pel Valencià està en marxa a 80 municipis. La Diputació de València l’ha introduït enguany entre el personal funcionari i, des de 2017, les Corts Valencianes també s’han sumat a aquesta iniciativa. L’Ajuntament de València té previst acollir la tercera edició d’aquest programa.

Durant la cloenda, l’organització va lliurar els diplomes als participants en la catorzena edició del Voluntariat pel Valencià en un ambient festiu, marcat per la implicació i la creativitat dels tàndems.

L’acte va comptar amb la participació d’una parella lingüística, que va compartir amb l’auditori l’enriquiment personal i les experiències viscudes durant les deu sessions de conversa que han mantingut. El Grup de Teatre del Voluntariat pel Valencià, dirigit per Joanvi Cubedo, oferí la càpsula teatral “El queixal de l’enteniment”, l’adaptació d’una peça de Faemino i Cansado. A més, el Teatre Sant Marcel·lí MuVeUm-Fem Teatre, coordinat per Toni Francés, va posar en escena l’espectacle “Assemblea de la Jungla”, de Jordi Garcia Vilar, voluntari del programa a l’Eliana. Per la seua banda, la coordinadora tècnica del Voluntariat pel Valencià, Dariana Groza, i dos alumnes del taller d’escriptura creativa, impartit per l’escriptora Anna Moner, presentaren aquesta activitat que han desenvolupat durant els mesos de maig i juny a la seu d’Escola Valenciana.

Dariana Groza va fer valdre la tasca desinteressada i les ganes d’intercanviar sabers entre les parelles lingüístiques. A més, dos membres de l’espai de conversa Tertúlia del Micalet comentaren quins han sigut els temes d’actualitat que han plantejat als dialogistes per fomentar l’expressió en valencià durant els últims deu mesos. El músic Xavi Sarrià i Claudia Keydey ompliren amb les seues veus el Teatre el Micalet i clogueren l’acte. El Voluntariat pel Valencià tornarà en setembre amb noves iniciatives.

Activitats

El Voluntariat pel Valencià planteja una agenda nodrida d’activitats perquè les parelles lingüístiques puguen endinsar-se en la cultura i gaudir de propostes tan atractives com els grups de conversa, el Club Lector, passejades per conéixer el territori i les arrels dels pobles valencians, tallers de doblatge, teatre en valencià, a més d’una àmplia programació d’actes durant tot l’any.