La ‘Festa per la Llengua 2022’ de la Plana Alta ompli els carrers d’Almassora

Després de 21 anys, les Trobades tornen a Almassora

Col·lectius per la Llengua de Castelló i Escola Valenciana han celebrat aquest dissabte 30 d’abril les Trobades d’Escoles en Valencià de la Plana Alta al municipi d’Almassora. Amb el lema “L’escola que ens fa lliures”, el poble d’Almassora ha acollit finalment la celebració de la Festa per la Llengua, després de dos anys de pandèmia.

La Trobada ha arrancat amb l’actuació d’una batucada, a càrrec del grup Repikada, seguida de l’actuació de balls a càrrec de l’ Alumnat de Dansa Tradicional Valenciana de l’escola Municipal de Dansa de Borriana (Centre Municipal de les Arts Rafael Martí de Viciana), el Grup de Dansa Els Fadrins de la Censal de Castello i Alumnat infantil dansa del Col·legi Censal. Tot seguit, ha tingut lloc la inauguració oficial de la Festa per la Llengua 2022, en la qual ha intervingut l’alcaldessa d’Almassora Merche Galí Alfonso; la regidora d’Educació, Dinamització Lingüística i Tradicions, Raquel Barberà Agost; el president d’Escola Valenciana, Natxo Badenes i Franch; el vicepresident de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, Joan Rafael Ramos; i el conseller d’Educació, Cultura i Esport, Vicent Marçà i Ibáñez.

En paraules del president d’Escola Valenciana, Natxo Badenes, Escola Valenciana reivindica “l’escola de Joan Fuster i la de mestres com Empar Navarro, Carme Miquel o Empar Granell, que dia a dia ens fan, i ens han fet, persones lliures, amb consciència i capacitat crítica”. A més, la Llibertat d’una Escola que “eduque en llibertat, on el valencià ha de ser un dels pilars fonamentals del sistema educatiu”.

Per la seua banda, el representant de Col·lectius per la Llengua de Castelló, Antoni Porcar Rubio, ha destacat que “21 anys després, a més de dos anys de pandèmia, per fi Almassora ha tornat a acollir la Festa per la Llengua”, Porcar també ha agraït “la participació de les comunitats educatives i de l’Ajuntament d’Almassora, que han acollit amb il·lusió i ganes aquesta Festa per la Llengua”.

A continuació, han arrancat els tallers i activitats al voltant de la Trobada, organitzades per més de 80 Escoles, entitats i associacions de la Plana Alta, com la Conlloga – Muixeranga de Castelló, jocs de fusta o la Colla d’À Punt. També s’ha oferit una mostra de balls tradicionals a càrrec de l’AC El Torrelló i la Colla de Dolçainers les Goles, seguida dels Tambors de Passió. Per últim, ha tingut lloc l’actuació musical de Canta Canalla.

La vesprada ha estat amenitzada per batucades a càrrec de l’Escola de Música Mestre Agut i Batukayra Batukada. Per últim, juntament amb la Trobada s’ha celebrat el concert de la Gira 2022 a càrrec de Bandits I Cactus.